BMW räddar kvar manuell låda – här är nya M2

Äntligen – en ny bil som bjuder riktig bilkörning. Manuella växellådor tillhör inte helt det förflutna. För nya BMW M2 kommer med en uppgraderad sexväxlad manuell växellåda.

Många biltillverkare väljer i dag att inte sälja sina bilar med manuella växellådor alls. BMW kämpar än så länge emot en total nedläggning och väljer att rädda kvar sin manuella låda på nya M2-modell. Bilen kommer kunna köpas med en sexväxlad manuell växellåda som dessutom kommer med förbättrad acceleration än sin föregångare. 

Ökad acceleration med smarta lösningar är nog det som sammanfattar BMW:s nya M2 bäst. Den manuella versionen av bilen kan göra 0-100 km/h på 4,1 sekunder vilket är en putsning med ungefär 0,1 sekund från sin föregångare från 2024. Men även om BMW väljer att uppgradera sin manuella M2:a så är den snäppet långsammare än automatversionen som gör 0-100 km/h på ungefär 3,9 sekunder med sin åttaväxlade M Steptronic låda.

Det som skiljer de effekten mellan de olika lådorna främst är deras vridmoment. Den manuella lådan har ett vridmoment på 550 Nm. Automatlådan landar på 600 Nm alltså lite mer. Båda bilarna har en topphastighet på 250 km/h som kan utökas till 285 km/h med ett specialpaket. 

Andra saker BMW:s nya M2 kommer med är 20 mer hästkrafter till sin 3,0-liters rak sexa. Designmässigt har bakdelen fått en ändring där avgasrören nu säljs i svart som standard. Även bilens färgval har utvidgats med ett antal nya färger att välja på. 

Interiören är där du hittar flest förändringar. Flera av de klassiska knapparna som ventilationen, sätesvärmare och rattvärmarare är alla inbakade i infotainmentsystemet nu. Ratten har dessutom fått en ny design. Nya M2 kommer att börja komma ut på de svenska vägarna redan efter sommaren. I Sverige kommer priserna för M2 att börja från 845 000 kronor.
LÄS MER: