Toyota och BMW går ihop för att tillverka framtidens vätgasbilar. Tillsammans ska de börja masstillverka bränsleceller. BMW ska använda sin elbilsteknik – men låta vätgas driva bilarna.
Vätgasbilar har haft svårt att slå igenom då antalet tankställen är minst sagt begränsat. Men två tillverkare som aldrig tycks sluta tro på lösningen är Toyota och BMW. Nu utökar de sitt samarbete för att ta fram framtidens vätgasbilar som ska konkurrera med renodlade elbilar, uppger Nikkei Asia.
I det utökade partnerskapet kommer Toyota att förse BMW med bränslecellsteknik. BMW ska i sin tur använda sina elbilsplattformar för toppmoderna vätgasbilar. Eftersom vätgasbilar drivs av elmotorer är strategin att ta det bästa från två världar.
BMW säljer sedan ett par år tillbaka vätgasbilen BMW iX5 Hydrogen i begränsad skala. Toyota har försökt rulla ut sin vätgasbil Mirai över världen, men framgången har varit mycket blygsam. Kritiker mot vätgasbilar hävdar att de får en betydligt sämre verkningsgrad än renodlade elbilar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter