Här är den extrema Porschen med 1200 hk som får biltestarna på AutoTopNL att tappa fattningen.
De har testkört Koenigsegg i år – men enligt AutoTopNL är Porsche 9ff GTurbo årets värsta bil.
– Det här är ”freaking insane”, upprepar testföraren gång på gång.
Nederländska Youtube-kanalen AutoTopNL har som jobb att toppfartstesta de snabbaste bilarna som går att köpa i Europa på autobahn med frifart. Ofta handlar det om trimmade versioner av de mest extrema bilarna.
Men när de testar Porsche 9ff GTurbo R tappar de fattningen, bilen är bland det mest kraftfulla och snabbaste de hittills kört. Den är så snabb att den slår Bugatti Veyron upp till 300 km/h.
Det handlar om en Porsche 911 GT3 i grunden, sedan har bilen lättats till 1300 kg. Bland annat har onödig isolering och innertaket kastats ut. Bilen har heller ingen radio eller luftkonditionering.
Under huven sitter en specialmotor med turbo som är uppborrad till 3,9 liter. I läget med högsta laddtrycket har den en effekt på 1200 hk och ett vridmoment på 1500 Nm.
– Vad är det här för maskin, det här är det råaaste jag kört. Freakin Insane, upprepar testföraren gång på gång.
Trots att laddtrycket bara är ställt i mittläget accelererar bilen lätt och snabbt upp till 340 km/h på autobahn. I läget med högsta boost är bilen så snabbt att de inte törst testa toppfarten. Kraften är så hög att antispinnsystemet går in vid 200 km/h.
– Det sjukaste jag varit med om i hela mitt liv, säger testaren efter att ha testat accelerationen mellan 100 och 200 km/h som går på 4,3 sekunder med högsta laddtrycket.
Fakta Porsche 9ff GTurbo R
PRESTANDA
0-100 km / h: 3,2 s
0-200 km / h: 6,7 s
0-300 km / h: 12,4 s
100-200 km / h: 3,5 s
200-300 km / h: 5,7 s
Toppfart: 395 km / h
+ 3,9 liters cylindervolym, boxersea
+ 9FF motorblockförstärkning
+ Dubbel kolvoljespraykylning per cylinder
+ 9FF / smidda kolvar
+ 9FF stålcylindrar
+ 9FF / Pankl kopplingsstänger i titan
+ 9FF topplock med stora ventiler och kanaler
+ 9FF kamaxlar “VarioCam” med variabelt intagsläge
+ 9FF insugningsrör av aluminium helt svetsat
+ Dubbla insprutningsmunstycken
+ 9FF bränslesystem och tryckregulator styrs av boosttryck
+ Garrett GT1200R turboladdare med kullager och vattenkylning
+ 3-stegs boost-kontroll med manöverknappar på ratten
+ 9FF avgassystem med ljuddämpare i titan och ventilstyrning
+ 9FF kolfiberlåda med stort friskluftintag och prestanda luftfilter
+ Ändrad MAP-sensor
+ 1200+ hk / 882 KW vid 8 100 rpm
+ 1150 Nm vid 5800 rpm
+ 8200 varv / min varvtalsbegränsare
+ 1,6 bar övertryck (0,8 och 1,2 bar omkopplingsbart)
+ 104 mm x 76,4 mm (hål x slaglängd)
ÖVERFÖRING
+ HOLINGER 6-växlad sekventiell racingväxellåda
+ Förhållanden: 3,17 1,89 1,41 1,15 0,93 0,73 (axel 3,44: 1)
+ Förstärkta drivaxlar
+ 3 skivors sintrad koppling
+ Hydrauliskt centralt frikopplingslager
+ Uppväxling utan att koppla
+ Automatisk fullgas “9ff Power Shift” (Engine Cut) -system
BROMSAR / HJUL
+ 997 GT2 PCCB-bromssystem
+ Framaxel 380 x 34 mm med 6-kolvs bromsok
+ Bakaxel 350 x 28 mm med 4-kolvs bromsok
+ Porsche SUPERCUP bromsbelägg
+ 997 GT2 hydraulenhet
+ 9FF lättmetallfälgar modell “GTurbo”
+ Fram 8,5 x 19 “med 245/35 ZR 19” DUNLOP Sport Maxx GT
+ Bak 11 x 19 “med 315/30 ZR 19” DUNLOP Sport Maxx GT
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter