EU:s nya utsläppsmål hotar miljontals jobb och en hel industri. Det menar den europeiska bilindustrins samarbetsorganisation ACEA. Nu vill de ha två år förlängt med högre utsläpp.
– Efterfrågan på elbilar är så låg att EU borde kunna vara flexibla med detta, säger Luca de Meo VD för Renault och ordförande i ACEA i fransk radio.
Nyligen skickade ACEA ett brev till EU-kommissionen där de förklarade sin ståndpunkt med de nya utsläppsreglerna. Från årsskiftet får en bil endast släppa ut 93,6 gram koldioxid per kilometer, den gamla gränsen ligger på 116 gram.
– Vi kan inte uppfylla de här utsläppsmålen på grund av den minskade efterfrågan på elbilar och konkurrens från tredje land, skriver ACEA.
Varje koncern har en utsläppskvot där alla märken och modeller räknas in. Bolag som säljer många elbilar får därmed en lägre utsläppsnivå och kan undvika de här böterna. Samtidigt sjunker försäljningen av elbilar i EU. I länder som Tyskland har försäljningen dessutom rasat.
Det betyder att biltillverkarna får problem att klara de nya utsläppsmålen. För att kompensera detta pratar man om att gemensamt tillverka två miljoner färre bilar nästa år. Då kommer samtidigt miljontals arbetare i de europeiska bilfabrikerna att bli överflödiga.
– Bilindustrin i EU kommer inte att ha något annat val än att minska produktionen, vilket hotar miljontals jobb och minskar vår konkurrenskraft, skriver ACEA.
Istället föreslår ACEA att EU ska skjuta upp utsläppsmålen i två år. Då hinner elbilsförsäljningen återhämta sig och man undviker att bli straffad med miljardböter. Som det ser ut nu är det bara Geely och Tesla som klarar de här utsläppsmålen i Europa, medan de andra biltillverkarna ligger långt över.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.