Ny larmstatistik från bilprovningen. Varannan lastbil har så allvarliga fel att de måste ombesiktigas.
Andelen lastbilar med fel har ökat de senaste åren. Det är den högsta andelen bland alla fordonsslag med undantag av A-traktorer och extra allvarligt med tanke på fordonens vikt och storlek.
.Under 2024 kontrollbesiktade Bilprovningen närmare 27 000 tunga lastbilar (totalvikt över 3,5 ton). Utfallet av besiktningsstatistiken visar att fler än sex av tio (64,1 procent) hade brister. Besiktningsutfallet innebär att dessa fordon måste åtgärdas snarast och när det är gjort får fordonet brukas som vanligt.
Närmare varannan tung lastbil (46,3 procent) hade fel med krav på efterkontroll. Besiktningsutfallet innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan felen har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts. De vanligaste orsakerna till ombesiktning var anmärkningar på bromssystem (28,1 procent), styrsystem (18,3 procent) och hjulsystemet (16,7 procent).
-Flest anmärkningar berodde på ojämn bromsverkan vilket innebär att skillnaden på den uppmätta bromskraften mellan vänster och höger sida överstiger 30 procent. Detta kan leda till att fordonet drar snett vid en inbromsning och riskerar att hamna i mötande körbana eller i terrängen. En annan brist som sticker ut är glappa styrleder som kan innebära ett ökat däckslitage och i sämsta fall leda till haveri, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2022/02/Maths-Nilsson-author.jpeg)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter