Bilmärkets krav tvingar flera handlare att slå igen

Bilmärkets miljonkrav driver bilhandlare i graven. Flera bilfirmor tvingas stänga för att de inte har råd att bygga om sina bilhallar. 
– Jag tror inte att det är unikt för oss, säger David Lilja, presschef på KIA Sweden.

Under fredagsmorgonen kom nyheten att Norra Västerbottens Motor tvingades gå i konkurs. Bilhandlaren har haft ett avtal med Kia, men klarar inte de investeringar bilmärket kräver. 
– Avtalet blev uppsagt och man har två år kvar, säger konkursförvaltaren Simon Engman.

Kia hade åsikter om bilhallen. För att företaget skulle fortsätta sälja deras bilar krävdes stora investeringar. 
– Kia ställer hårdare krav som skulle ha inneburit en del större investeringar och ägarna till Norra Västerbottens Motor kände att de inte hade möjlighet att genomföra dem, säger Simon Engman.

Kia-handlaren Norra Västerbottens Bil i Skellefteå går i konkurs.

Istället hoppas konkursförvaltaren hitta en aktör som kan investera summan som krävs för att bilhallen ska hålla måttet. Verkstad och bilhall är väl omhändertagen. Det som krävs är att man hittar en investerare som kan leva upp till Kia:s krav. 
– Jag har varit i kontakt med olika intressenter och det finns möjligheter att vi snart kan få en ny aktör på plats, säger Simon Engman.

Men så lyckligt lottade har inte Hörbyborna varit. För en vecka sedan kom nyheten att Hörby Bil i Skåne tagit beslutet att avveckla verksamheten. Kia-handlaren har inte möjlighet att leva upp till de krav som generalagenten ställer för att de ska få sälja märket.

Vi talar med Kia-handlaren i Skåne om vad som krävs för att få fortsätta deras populära bilar.
– Det ska brandas om med skyltar och inredning, man ska ha en igenkänningsfaktor och det ska se likadant ut överallt, säger Kia-handlaren Mikael Svensson i skånska Hörby.

Kia har en idé om hur designen ska se ut hos deras återförsäljare. Om man inte ställer upp på dem kan de inte längre fortsätta. 
– Man kan säga att det ska se ut som IKEA-varuhus var man än kommer. Möbler och det ska finnas kaffe till kunderna, men sedan är byggnaderna olika varandra, men det går inte att göra något åt, säger Mikael Svensson.

Även Kia-handlaren Wafab Bil i Sunne stänger. Men de fortsätter på andra håll i Värmland.

Flera bilhandlare har inte klarat av kraven. Men prislappen för att leva upp till villkoren är hemlig.
– Jag vill inte gå in på vad det skulle kosta, jag hade råd, men tycker inte att det är värt investeringen vid min ålder, säger Mikael Svensson. 

Tidigare har vi på Carup.se berättat om Kia-handlaren Wafab i värmländska Sunne som fick läggas ner då de inte uppfyllde kraven. De har också tvingats att slå igen, men finns kvar på andra större orter i Värmland.

Kia säger sig inte vara ensamma om att ställa krav på hur billhallarna måste vara ordnade för att märket ska få säljas.
– Vilka avtal vi har med återförsäljarna håller vi helst för oss själva. Men jag tror som sagt inte att vi är de enda som har krav, säger presschefen David Lilja. 
LÄS MER: