Efter att ha kritiserats av bilexperten Fredrik Grufman visade Polestar upp sina kamerabackspeglar och hävdar att de är bättre n en vanlig spegel. Något som nu får experten att slå tillbaka mot Polestar.
– Det tillför nya problem som inte är lösta, nu är det upp till bevis för tillverkarna, säger Grufman.
Polestar gick i dagarna ut i en ny film på Youtube och visade upp funktionerna i sin nya kamerabackspegel i Polestar 4. Bilen saknar helt bakruta. Innerbackspegeln är helt digital och får sin bild från kameror på bilens bakparti. Enligt Polestar är det bättre än en vanlig backspegel.
– Det här är ingen gimmick. Det finns genuina motiv för att ta det här beslutet. För det första kan vi ge en förbättrad siktlinje för föraren. Den bakre kameran ger en mycket tydligare bild av vad som händer bakom fordonet. Detta gäller även för förhållanden som vanligtvis är problematiska för föraren, som när ljuset inte är bra eller om det regnar. Tydligheten är exceptionell, säger Polestars produktchef Ola Adensjö till Teslarati.
Den nya digitala backspegeln har tidigare kritiserats av verkstadsexperten och youtubern Fredrik Grufman i ett uppmärksammat inlägg. Grufman hävdar att Polestars nymodighet inte är anpassad till det mänskliga ögat .
– Jag kan hålla med om att det tillför många funktioner, men det tillför också nya problem som man inte har tänkt på. Ett problem är skillnaden mellan närseende och fjärrseende som alla måste anpassa sig till, säger Grufman.
Många människor som passerat 40 måste idag använda läsglasögon, och har svårt att fokusera på en backspegel som sitter nära ögot när de skiftar från distansseende.
– När man sitter normalt i sin personbil är att avståndet till backspegeln 35-40 centimeter. Ögat är fokuserat på långa avstånd oavsett om man tittar framåt eller bakåt. Väljer man att titta på något som är nära försvinner fokuset på vägen. Fokusavstånd är på 35 centimeter. Med en riktig backspegel kan man hålla fokus samtidigt. Det här är ett problem för de med synnedsättningar eller för de som behöver läsglasögon kommer uppleva som mycket irriterande eftersom man måste titta ovanför glasögonen eller i glasögonen, säger Grufman.
Han menar att biltillverkarna måste ta ansvar och visa att de löst de nya problemet, något Polestar ännu inte gjort, enigt Grumfman.
– Hur löser tillverkarna det här? Det är upp till bevis!
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter