Polestar: Så fungerar vår nya bil utan bakruta

Nu visar Polestar mer av bilvärldens mest omdebatterade tekniknyhet just nu. Den digitala backspegeln som ersätter bakrutan. 
– Det här är ingen gimmick. Det finns riktiga motiv för att ta det här beslutet, säger Polestar 4:s produktchef Ola Aldensjö.

Polestars vågade beslut att ta bort bakrutan på nya modellen Polestar 4 väcker känslor och reaktioner. Verkstadsgurun Fredrik Grufman anser att den nya kamerabackspegeln borde förbjudas då ögonen måste fokusera om när du växlar mellan fjärrseende och närseende. Men hittills är det få svenskar som provkört bilen med världsnyheten. 

Polestar visar nu upp hur den nya digitala backspegeln fungerar i en ny Youtubefilm där två stycken Polestar 4 körs av märkets anställda. Backspegeln går att växla mellan kameraläge och analogt läge, om du vill se passagerarna i baksätet.  

Kamerorna ersätter bakrutan, som är helt borttagen på Polestar 4.

– Det här är ingen gimmick. Det finns genuina motiv för att ta det här beslutet. För det första kan vi ge en förbättrad siktlinje för föraren. Den bakre kameran ger en mycket tydligare bild av vad som händer bakom fordonet. Detta gäller även för förhållanden som vanligtvis är problematiska för föraren, som när ljuset inte är bra eller om det regnar. Tydligheten är exceptionell, säger Polestars produktchef Ola Adensjö till Teslarati

Den digitala backspegeln har också ett bredare synfält än en vanlig analog backspegel, något som gör att den döda vinkeln blir mindre. Polestar 4 började nyligen säljas i Sverige och den bakhjulsdrivna instegsversionen kostar från 700 000 kronor. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester