Bekvämare, starkare, snabbare och mer lättkörd.
Här är Porsches nya racermodell Porsche 911 GT3 R. Boxersexan utan turbo växer till 4,2 liter och 565 hästkrafter. Prislappen i Sverige ligger på cirka sju miljoner.
Porsche visar upp sin nya generation av 911 GT3 R. Banracerbilen får större motor, mer strömlinjeformad kaross och en bättre viktfördelning. Dessutom har Porsche gjort bilen mer lättkörd och bekvämare.
För första gången någonsin är modellen godkänd att delta i Le Mans 24-timmars.
– Nya 911 GT3 R har stora skor att fylla. Dess föregångare har vunnit nästan allt som finns att vinna i GT3-scenen på fyra säsonger sedan 2019. Dess framgångar som sticker ut inkluderar totalsegrar på 24-timmarsloppen på Nürburgring och även här på Spa-Francorchamps, säger Michael Dreiser, försäljningsdirektör på Porsche Motorsport.
Cylindervolymen på boxersexan har vuxit till mastiga 4 194 cm3, vilket ger en maxeffekt på 565 hästkrafter. Enligt Porsche är vridmoment- och effektkurvan optimerad över hela varvtalsområdet. Följaktligen är den nya 4,2-liters sexcylindriga bättre lämpad för gentlemannaförare. Den varvar ända till 9250 varv per minut.
Motorn sitter förstås baktill, på 911 GT3 R har den lutats framåt med 5,5 grader för att ge plats åt den bakre diffusorn. Vissa komponenter har placerats framför motorn för att ge bättre viktbalans.
Växlingen sköts med en sekventiell sexväxlad växellåda från racerbilen 911 GT3 Cup. Föraren växlar med paddlar bakom ratten. Nästan hela karossen är tillverkad av kolfiber för att hålla nere vikten. Hjulhusen är gjorda av aramidfiber.
Prislappen i Europa är 511 000 euro + moms och lokala avgifter, vilket bör innebära ett pris på omkring sju miljoner kronor i Sverige.
Tekniska data Porsche 911 GT3 R (992) årsmodell 2023
Biltyp: Ensitsig, homologerad för FIA GTE-kategorin; homologeringsgrund: Porsche 911 GT3 (992-serien).
Vikt/mått: Basvikt: ca. 1 250 kg (beroende på BoP-klassificering); hjulbas: 2 507 mm. Längd: 4 619 mm; bredd: 2 039 mm (framaxel) / 2 050 mm (bakaxel).
Motor: Vattenkyld sexcylindrig boxer, bakmonterad; kapacitet 4 194 cc, slaglängd 81,5 mm, borrning 104,5 mm; max varvtal 9 250/min; effekt: ca. 416 kW (565 PS); fyrventilsteknik, direkt bränsleinsprutning; motorstyrenhet Bosch MS 6.6; torrsumpsmörjning med oljvattenvärmeväxlare, raceravgassystem med dubbla slutrör och DMSB-certifierad katalysator; Bränslekvalitet: Superplus blyfri till E20 (min. 98 oktan).
Transmission: Porsche sexväxlad sekventiell konstantmaskig växellåda; växlingspaddlar på ratten med elektroniskt växlingsmanöverdon; mekanisk begränsad slirdifferential med justerbar förspänningssystemenhet; treplatts racerkoppling i kolfiber.
Kaross: Lättviktskaross med intelligent aluminium-stålkompositdesign; monteringspunkter för lyftanordning, avtagbar räddningslucka i taket; insvetsad rullbur; godkänd för co-driver användning på kretsar; sexbults racingstol i kolfiber enligt FIA 8862-2009; sexpunkts säkerhetssele för användning med HANS®; längdjusterbar pedalenhet och justerbar rattstång med styrvinkelsensor; främre kåpa med integrerade snabbfästen, kylare frånluftskanal och centralt luftintag för cockpitventilation; breddad främre stötfångare med spoilerläpp; fendrar med förlängningar; bakre trim med integrerat regnljus i enlighet med FIA; dörrar, baklucka av kolfiber och bakvinge; bakvinge med “svanhals” fästen; helt polykarbonatglas med hård beläggning; uppvärmd vindruta; fyrpoligt luftjacksystem; ventilmonteringspunkter på båda sidor; 117-liters FT3-bränslecell framför bilen.
Inredning: Inredning i kolfiber, multifunktionell kolfiberratt med snabbkoppling, växlingspaddlar och upplysta tryckknappar; ergonomisk digital pekskärm med flerfärgsbakgrundsbelysning; skyddsnät (mitten och förarsidan) i enlighet med FIA:s senaste säkerhetsföreskrifter; integrerat CFK sidokollisionsskydd; förarstol med sätesventilation; brandsläckningssystem med elektronisk utlösningsenhet.
Fjädring: Manöverarmar och toppfästen i smidd aluminium, styvhet optimerad; högpresterande sfäriska lager med dammskydd; hjulnav med centrallås; femvägs justerbara racingstötdämpare, motorsportspecifik ventildesign och avblåsningsfunktion; fjädringsjustering via shims; krängningshämmare av svärdtyp justerbara på båda sidor; fjäderrörelsepotentiometer; däcktrycksövervakningssystem.
Framaxel: Framaxel med dubbla armar, justerbar körhöjd, camber och tå. Elektrohydraulisk servostyrning. Enkeldelade aluminiumfälgar, 12,5J x 18, däckstorlek 30/68-18.
Bakaxel: Multilink bakfjädring, justerbar körhöjd, camber och tå.
Racing drivaxel med stativflänsar. Enkeldelade aluminiumfälgar, 13,5J x 18, däckstorlek 31/71-18.
Bromsar: Två oberoende bromskretsar som inkluderar fram- och bakaxelns bromstrycksensorer, föraren justerbar bromskraftsfördelning via bromsbalanseringssystem; racing bromsbelägg; optimerad bromskanal; bromstemperatursensorer; ergonomisk bromspedalpositionering för vänster och höger fotbromsning.
Generation 5 racing ABS från Bosch
Framaxel: Sexkolvs monoblock racingbromsok i aluminium med kolvfjädrar “anti-back-back”; internt ventilerade flerdelade bromsskivor av stål 390 mm x 35,7 mm; bromsskiva av aluminium.
Bakaxel: Fyrkolvs monoblock racingbromsok i aluminium med kolvfjädrar mot bakåtslagning; invändigt ventilerade flerdelade bromsskivor av stål 370 mm x 32,1 mm; bromsskiva av aluminium.
Elektriskt system: 992 EE Motorsport-arkitektur; ny enklare att använda Porsche verktygssats med mer strömlinjeformad hantering; senaste generationens Cosworth elektroniska komponenter; Porsche Logger Unit; Porsche power box; 10,3-tums Porsche färgdisplay med integrerad RLU, dataregistrering via USA-stick; läcksäkert LiFePo4-batteri 12V, 40 Ah i passagerarfotutrymmet; 210 A generator; digital pekskärm med flerfärgad bakgrundsbelysning; enarmad vindrutetorkare med direktdrift (intermittent och kontinuerlig).
LED-strålkastare med integrerade extraljus; LED-bakljus plus regnljus. Bilagor för ADR (Accident Data Recorder).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter