Visst är Porsche 911 Turbo S en extremt snabb bil, men flyga kan den inte.
Det råder Porsche bot på genom att sälja den tillsammans med ett Embraer Phenom 300E privatjet i matchande färger.
Den minst sagt exklusiva kombinationen finns bara i 10 exemplar med en prislapp på över 100 miljoner kronor.
Nu kommer den perfekta kombinationen mellan bil och flygplan. Porsche lanserar en specialutgåva av 911 Turbo S som säljs tillsammans med det exklusiva privatjetplanet Embraer Phenom 300E.
Samarbetet kallas för Duet och upplagan är begränsad till 10 exemplar. Embraer kan med visst fog sägas vara luftens motsvarighet till Porsche.
– Porsche och Embraer delar en mängd gemensamma värderingar, säger Alexander Fabig, chef för personalisering och klassiker på Porsche.
Porsche Turbon och Embraers jetplan kommer lackerade i samma tvåtonslackering: Platinum Silver Metallic (glans) och matt Jet Grey Metallic med stripes i Brilliant Chrome och Speed Blue. Färgen har tillverkats i en komplex manuell process. En logotyp designades speciellt för samarbetet. Den består av en stiliserad flygplanvinge från Phenom 300E och den bakre vingen på Porsche 911 Turbo.
Porsche 911 Turbo S kan förvisso inte flyga, men effekten är mer än tillräcklig för att köra på marken: en 3,8-liters boxermotor med 650 hk ger superbilsprestanda. Toppfarten är ringa jämfört med flygplanet, men 330 km/h räcker för de flesta. Den allra första biten på marken är Porschen kvickare än flygplanet 0-100 km/h går på 2,7 sekunder.
Köparna får ett väskset som de kan använda både i bilen och i flygplanet. Bagaget inkluderar en pilotväska och två helgväskor. För att kunna hålla koll på flygtiderna så kommer en klocka från Porsche Design med på köpet. Klockan har samma färger som bilen och flygplanet, precis som bilen och planet finns den bara i 10 exemplar.
När det gäller flygplanet så är Embraer Phenom 300E betydligt snabbare än en Porsche. Planet är det snabbaste i världen som får flygas med en pilot. Det har en toppfart på 963 km/h och kan flyga 372 mil på en tank med sex personer ombord. I vissa kabinkonstellationer rymmer planet 11 passagerare.
Phenom 300E har klassens största fönster, så utsikten är fantastisk om du flyger på maxhöjden 13 716 meter. När det gäller motorerna så framstår 911 Turbo S som direkt klen i jämförelse. De två Pratt & Whitney Canada PW535E1-motorerna har en dragkraft på 15,47 kN – vardera. Det innebär att flygplanet är 40 gånger starkare än Porschen.
Specialversionen kommer med skinnstolar i matchande färgsättning till Porschen, med samma logotyp präglad på nackstöden.
Så var det den där lilla detaljen med prislappen. Porsche och Embraer kommunicerar faktiskt inget pris. Men en ledtråd kan vara att Porsche 911 Turbo S har ett grundpris på 2 375 000 kr. Flygplanet är betydligt dyrare: 100 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter