Bildspecial: Ferraris nya banracer 296 GT3 får V6:a med dubbelturbo

Ferrari drar täcket av sin nya GT3-bil. Nya Ferrari 296 GT3 får en V6:a på 600 hästkrafter och bantar bort 220 kg från standardmodellen. 

Nya Ferrari 296 GT3 är ersättaren till 488 GT3 – enligt Ferrari är den perfekt både för proffs och amatörer. Bilen har fått 20 procent mer downforce än 488 GT3. Premiären sker under Daytona 24 Hours nästa år. 

Jämfört med gatversionen av 296 GTB så har Ferrari plockat bort hybridsystemet, då GT3-reglerna inte tillåter ett sådant. V6-motorn med dubbelturbo har flyttats längre fram och lägre i bilen för att ge lägre tyngdpunkt. 

Växellådan är tvärställd och är en sexväxlad och sekventiell och styrs från ratten. Cockpit är gjord för att vara mer bekväm än tidigare, och ratten är inspirerad av Formel 1. Enligt Ferrari är luftkonditioneringen förbättrad för att ge svalka under heta race. 

Fakta Ferrari 296 GT3

MOTOR
Typ F163CE, 6 cil. V 120°, 4 ventiler per cylinder, 2992 cm3, GDI Turbo Borrning/Slag 88 x 82 mm
Max Effekt ca 600 hästkrafter vid 7250 rpm
Max vridmoment ca 710 Nm vid 5500 rpm

VÄXELLÅDA
Tvärgående sekventiell växellåda, 6-växlad
roterande e-shift ställdon växel med paddlar på ratten E-koppling ställdon med paddel på ratten
Magnesium växellåda med integrerad oljeuppfångningstank
Pneumatisk förspänning justerbar differential

CHASSI
Spår: 1726 mm fram / 1710 mm bak
Bredd: 2050 mm max (utan speglar)
Axelavstånd: 2660 mm
Vikt (inget bränsle, ingen förare): 1250 kg
Främre och bakre fjädring: dubbla armar, stålrörsarmar, aluminiumstolpar. 5-vägs justerbara spjäll

Fälgar: Fram 12,5” x 18”, Bak 13” x 18”
Däck: Fram 30/68/18, Bak 31/71/18 Bromsskivor
: Fram Ø 400×36, Bak 332×32 Bromsok: Fram 6 kolvar, Bak 4 kolvar Bromsbelägg: Fram 30 mm, Bak 26,5 mm