Avslöjat: Så många hästkrafter behöver du

Hur många hästkrafter behöver egentligen en bil? Elbilar har orsakat en våldsam hästkraftsinflation som ger dyrare försäkring och äter däck. Ett nytt test avslöjar hur mycket effekt din bil egentligen behöver. Och att accelerationen från 0-100 km/h är en dålig mätare för den viktigaste prestandan. 

Elbilar har ökat hästkrafterna

För bara några år sedan var 200 hästkrafter i en personbil en riktigt hög effekt som var förbehållen snabbare familjebilar. Sedan kom elbilar och laddhybrider och nu är effektsiffror på 400-600 hästkrafter mer eller mindre vardagsmat. De snabbaste elbilarna har över 1000 hästkrafter. Visst är det en skön känsla att veta att bilen har så många hästkrafter, men baksidan är dyrare försäkring och högre däcksslitage när hästkrafterna släpps loss. 

Accelerationen 0-100 km/h en dålig mätare

Och egentligen behöver din bil inte alla hästkrafterna. Ett nytt test från tyska ADAC avslöjar hur många hästkrafter som behövs i olika biltyper med olika vikter för att bilen ska ha en tillräckligt snabb acceleration. Idag pratar alla om accelerationen från noll till 100 km/h. Den är egentligen bara intressant när du ska i väg vid ett rödljus och ha bilen som leksak. Betydligt viktigare är accelerationen från 60 till 100 km/h, för den använder du för att göra säkra omkörningar. Den är också viktigt när du ska accelerera på en motorvägspåfart.

Elbilen Dacia Spring är en av de långsammaste bilar du kan köpa.

Så snabb acceleration behövs för säkerheten

Tyska ADAC har efter testar av 1000-tals bilar kommit fram till att en acceleration på mellan 5,5 sekunder och 8 sekunder från 60 till 100 m/h är tillräckligt bra för att ge säkra omkörningar och tillräcklig acceleration i trafikfen. På den tiden färdas bilen mellan 122 till 178 meter beroende på acceleration. Utifrån det har ADAC räknat fram hur många hästkrafter som behövs för olika biltyper och vikter. 

Alla elbilar är inte snabba

Att alla elbilar skulle ha snabb acceleration stämmer inte. Dacia Spring visade sig vara en av de långsammaste bilarna, den behövde 14,86 sekunder mellan 60 till 100 km/h. Tesla Model S gjorde samma acceleration på 1,64 sekunder. Det betyder att Dacian behövde en sträcka på 330 meter för att komma upp i 100 km/h, Tesla Model S klarade sig på 36,4 meter. 

Vollkswagen Tiguan nöjer sig med 150 hästkrafter i instegsmodellen, fullt tillräckligt om vi ska tro ADAC.

Så många hästkrafter behöver olika bilar

Men enligt ADAC:s beräkningar räcker det med ett viktförhållande på 12,5 kg per hästkraft. Det betyder att en småbil på 1000 kg accelererar säkert med en motoreffekt på 80 hästkrafter, medan en tung elbil på 2500 kg skulle kunna klara sig på 200 hästkrafter. En normal personbil på 1750 kg skulle klara sig på 140 hästkrafter. En komponent som testet inte tar hänsyn till är att vridmomentet också har betydelse för accelerationen samt att luftmotståndet kan spela in. 

ADAC:s viktgraf visar hur många hästkrafter bilar egentligen klarar sig med. Källa: ADAC
LÄS MER: