Nu har detaljerna om Polestars nya elbil läckt ut – före premiären. Nya Polestar 5 får riktigt lång räckvidd. Men prislappen är svettig.
Nya elbilen Polestar 5 har världspremiär på IAA-mässan i München nästa vecka. Men redan idag avslöjar nederländska Autoweek de viktigaste detaljerna. De flesta har redan sett den smäckra Grand Tourern då Polester visat upp bilder ett flertal gånger. Men de tekniska detaljerna är helt nya.
Bilen blir en konkurrent till Audi e-tron GT, Tesla Model S och Porsche Taycan. Det är en smäcker GT-bil, trots att den har fyra dörrar. Polestar 5 kommer både som Dual Motor och en Dual Motor Performance. Grundversionen Dual Motor får fyrhjulsdrift och 748 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Toppversionen Performance får sanslösa 884 hästkrafter och accelererar upp till 100 km/h på blixtsnabba 3,1 sekunder. Räckvidden blir 67 mil för instegsmodellen och 56,5 mil för Performance. Toppfarten för båda är 250 km/h. De nya elbilarna kan snabbladdas med 350 KW.



Men Polestars nya flaggskepp som bygger på en egenplattform är ingen billig historia. I Nederländerna kostar basversionen 120 600 euro, motsvarande över 1,3 miljoner kronor. Den snabbare Performance går loss på 145 300 euro, motsvarande 1,6 miljoner kronor.
För de pengarna för köparen rejält med utrustning. Bilarna kommer bland annat med uppvärmda och elektriskt justerbara framsäten, uppvärmd ratt, uppvärmda baksäten, uppvärmda vindrutetorkare, panoramaglastak, fyrzonsklimatkontroll, elektrisk baklucka, matris-LED-strålkastare och 20-tums lättmetallfälgar. Den som väljer Performance får gula säkerhetsbälten och ljudsystem från Bowers & Wilkins.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter