Att ladda elbilen kan bli dyrare än att tanka fullt – om du är ute på resa.
Då gäller det att ha en strömsnål elbil.
Digitala elbolaget Tibber avslöjar bilarna som slukar ström.
Elbilar fortsätter att slå rekord och under 2020 såldes hela 29 643 nya elbilar vilket är en ökning med 73 % från förra året. Digitala elbolaget Tibber har som målsättning att minska hushållens onödiga elförbrukning.
Bolaget har på kort tid blivit en av de ledande leverantörerna av smart-laddningslösningar för elbilar där elbilsägare kan smartladda sin elbil automatiskt när elpriset är som lägst.
Att ladda bilen hemma är ganska billigt, men på långresan kan det sticka i väg rejält och i många fall blir det dyrare än att tanka en bensin- eller dieselbil. Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg till över 20 kr per mil för de törstigaste bilarna som laddas på de dyraste nätverken.
Tibbers granskning visar att det är stor skillnad mellan den energisnålaste och törstigaste elbilen. Den törstigaste bilen är 70 % mindre effektiv än den snålaste, På topp tio över de mest energieffektiva bilarna hittar vi bland annat Hyundai IONIQ, Tesla Model 3 och Mini Cooper SE. Den minst energieffektiva är Audi e-tron, men även Volvos nya elbil XC40 Recharge ligger dåligt till.
Genom att ha analyserat mängder av data från tusentals elbilsladdare har Tibber nu tagit fram en lista över de 10 mest energieffektiva elbilarna. Klar vinnare är Hyundai IONIQ som har energiförbrukning 14,7 kWh per 100 kilometer, vilket innebär att den är 70 % mer energieffektiv än Audi e-tron som har en energiförbrukning på 23,9 kWh per 100 kilometer.
– Vi vill göra det enklare för personer som funderar på att skaffa elbil. Jag minns när vi köpte familjens första elbil, då den största frågan var hur man skulle laddade den? Hur ofta behöver vi göra det och inte minst hur mycket kostar det. Kostnaden för laddningen är den viktigaste variabla kostnaden när du köper elbil och vår data visar att det skiftar mycket från elbil till elbil, säger Daniel Lindén, grundare av Tibber.
Lista över de 10 mest energieffektiva bilarna
Brand | Modell | Effektivitet (kWh/100 km) | Laddkostnad i Sverige (kr/km) | Laddkostnad (kr/mil) |
Hyundai | IONIQ electric | 14,7 | 0,1396 | 1,40 |
Tesla | model 3 | 15,5 | 0,1472 | 1,47 |
Mini | cooper se | 15,6 | 0,1482 | 1,48 |
Volkswagen | e-golf | 15,8 | 0,1501 | 1,5 |
Skoda | citigo E | 15,8 | 0,1501 | 1,5 |
Seat | mii | 15,8 | 0,1501 | 1,5 |
Volkswagen | e-up | 16,0 | 0,1520 | 1.52 |
Hyundai | kona electric | 16,4 | 0,1558 | 1.56 |
Renault | zoe | 16,4 | 0,1558 | 1,56 |
Peageot | e-208 | 16,4 | 0,1558 | 1,56 |
Lista över de 5 minst energieffektiva bilarna
Brand | Modell | Effektivitet (kWh/100 km) | Laddkostnad i Sverige (kr/km) | Laddkostnad (kr/mil) |
Mercedes-benz | eqc | 21.6 | 0.2052 | 2,05 |
Porsche | Taycan | 22.3 | 0.2119 | 2,12 |
Volvo | XC40 | 22.4 | 0.2128 | 2,13 |
Jaguar | i-pace | 23.2 | 0.2204 | 2,2 |
Audi | e-tron | 23.9 | 0.2271 | 2,27 |
* Datan är beräknad utifrån bilens verkliga kostnader och inkluderar nätavgift, moms och snitt-elpriset för de senaste 12 månaderna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter