Världspremiären är inte förrän den 12 november. Men redan idag har de första bilderna avslöjats på nya MPV:n Volvo EM90. Volvos största och lyxigaste modell någonsin blir 520,6 centimeter lång och får sex flygplansstolar med förstklassig komfort.
I förhandsreklamen jämförs nya Volvo EM90 med gamla Volvo Duett, men elbilen blir betydligt lyxigare och större än sin klassiska föregångare. Bilder som läckt ut ut samband med att Volvo lämnat in bilen för godkännande till det kinesiska industriministeriet avslöjar att bilen är den största som Volvo någonsin tillverket, hela 520,6 centimeter lång.
Bilen delar teknik och arkitektur med Geelys lyxbuss Zeekr 009 från Geelys nya elbilsmärke Zeekr, och nya Volvo EM90 påminner mycket om Zeekr 009. I stort sett handlar förändringarna om att Volvo har satt dit sina Thors Hammar-strålkastare och baklyktor. Rutor och karosslinjer tycks är helt och hållet lånade från Zeekr 009.
Bilen får nästan exakt samma mått som Zeekr: Längden är 520,6 centimeter, bredden är 202,4 centimeter och höjden är 185,9 centimeter, precis som hos Zeekr är hjulbasen 302,5 centimeter. Alla tekniska data är inte kända, men basversionen verkar bli bakhjulsdriven och få en effekt på 272 hästkrafter.
Bilen ska gå att gå med ett batteri på hela 140 kWh, vilket ger en räckvidd på 822 enligt den kinesiska normen. Troligen kommer även en fyrhjulsdriven version med 544 hästkrafter. Accelerationen blir brutal för en MPV: 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Bilen blir mycket tung, med 2830 kg är den 12 kg tyngre än Volvo EX90. Zeekrs motsvarighet kostar omkring 800 000 kronor i Kina.
Bilen får superbekväma flygplansstolar och en stor skärm för att titta på tv i de bakre stolarna. För några år sedan var MPV en dödförklarad biltyp, men nu är den högsta mode igen, framförallt i Kina, och nyligen lanserade Lexus lyxiga LM som kommer till Europa senare i år. Retrobussen Volkswagen ID.Buzz är också en succé.
Men det mesta talar om att svenska köpare går miste om nya Volvo EM90. Volvo Cars har uppgett för Carup att det just nu inte finns några planer på att lansera bilen i Sverige. Även Volvo Cars i Norge har dementerat att den ska lanseras där.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter