Audi visar en helt ny bilmodell – 90 år för sent. Auto Union Type 52 är ett monster med V16-motor som skulle ha kommit 1934 – men först nu är den färdig.
Alla racerintresserade känner till Audis legendariska silverpilar. De härskade på racerbanorna i början av 1930-talet. Men det är inte många som känner till att den tyska biltillverkaren i hemlighet ritade på en landsvägsversion av den här klassiska banbilen.
– Vi ville bygga den för alla som är intresserade av teknik och design, säger Stefan Trauf på Audi Tradition.
Historien började 1932. Då slog Audi, DKW, Horch och Wanderer sina påsar samman för att bygga racerbilar. Det är därifrån märket har fått sina fyra ringar. Tillsammans hoppades de bygga riktigt bra racerbilar och göra sig ett internationellt namn. Resultatet blev de legendariska Silverpilarna. De första racerbilarna som hade motorn monterad bakom föraren, en tradition som lever vidare i dagens Formula 1.
Redan 1933, ett år efter att de börjat byggas, slog Silverpilen världsrekord på tävlingsbanan i Berlin. Bakom ratten satt Hans Stuck som de närmaste åren var med om att vinna många titlar för Audi med de här bilarna. Den största triumfen var Europamästerskapet 1936, men sedan kom kriget emellan.
Men det är få som vet att man bakom kulisserna ritade på en landsvägsversion av Silverpilarna. Det arbetet hade man gett till Ferdinand Porsche i Stuttgart, som inspirerades av Science Fiction och futurism när han gav den sitt utseende.
Arbetet med den nya prestandabilen gick fort fram. Under 1934 gjordes ritningarna och man var till och med på väg att bygga en prototyp. Men sedan kom Hitler till makten under sensommaren. Och av någon anledning kom arbetet av sig. Ingenjörerna på Audi tvingades att skrinlägga planerna. Ritningarna samlades ihop och bars ner till arkivet där de glömdes bort. Tills någon hittade dem igen. Då bestämde sig Audi för att bygga den här som konceptbil. Ett stycke framtid från historien, som står sig alldeles utmärkt designmässigt även i dag.
Men det har inte varit lätt. Alla delar har fått tillverkas speciellt för just den här bilen och arbetet har tagit många år. Men nu står den äntligen färdig, Audi Union Type 52. En över fem meter glänsande skapelse med V16-motor på 200 hästkrafter, en symbol för 1930-talets idéer om framtiden. Vid den stora presentationen i Goodwood kördes bilen av bland annat Hans Joachim Stuck, vars pappa slog världsrekordet i Grand Prix-versionen i Berlin 1933.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.