Audi skrotar sina fyra ringar: ”Ofta en dålig idé”

Audi döper om sig och skrotar sina ringar. De klassiska tyskarna gör allt för att framstå som moderna.  
– Det är ofta en ganska dålig idé när man gör en mixad lösning, säger varumärkesexperten Tobias Brandt på Singular Studios till NU.se.

Nu ska det heta AUDI med versaler och man kastar sina klassiska fyra ringar i Kina. En symbol som varit med biltillverkaren i nästan 100 år Audi bildades 1932 genom en sammanslagning mellan Audi, Wanderer, Horch och DKW. Det nya bilmärket tog säte i Chemnitz och märket blev en symbol för kvartetten.

Men den moderna ledningen av vår tid känner ingen nostalgi. Istället vill man ta steget in i framtiden och ta bort ringarna från grillen när märket ska försöka ta sig ur säljraset i Kina.
– Man vill visa att man har stigit in i en ny teknisk fas och förstår den nya generationens mobilitet. Så man gör något nytt, men vågar inte ta steget fullt ut, säger varumärkesstrategen Tobias Brandt till Nu.se.

Det nya bilmärket AUDI skippar ringarna och har helt andra former än i Europa.

Det är just i Kina som Audi lanseras i den här nya förpackningen. Tyskarna har precis som sina landskamrater Mercedes och Volkswagen rasande siffror i det stora landet. Men med sin nya image hoppas de kunna vinna nya marknadsandelar.

– Det är oftast en ganska dålig idé när man gör en mixad lösning. Jag tänker specifikt på designlösningen där man plockar bort centrala element, som logotypen. Europeiska lyxmärken går ofta väldigt bra i Kina, för man kan erbjuda en livsstil och ett arv som kineserna inte har sedan tidigare. De talar för att man snarare borde hålla kvar vid det varumärket man har.

Tobias Brandt tar Tesla som ett bra exempel. De har svävat in på marknaden som en frisk fläkt. Det gör konkurrenterna rädda för att framstå som gammaldags. Därför finns det ett behov av att förnya sig.
Han nämner också Polestar som ett exempel. Men att skapa ett helt nytt märke är både krävande och riskabelt.
– Vi kan tycka att strategin är otydlig, men det viktiga är att den inte skapar otydlighet mot marknaden och mot dem som är tänkta att köpa bilen.
LÄS MER: