Audi avslöjar: Snabbaste RS-modellen någonsin – ”Jag får gåshud”

Nu avslöjar Audi nya detaljer om sin kommande elektriska superbil Audi RS e-tron GT. 
De bensindrivna modellerna kan se sig frånåkta – e-tron GT blir den snabbaste RS-modellen någonsin från Audi. 
– Den klarar kvartsmilen på drygt 11 sekunder och gör 0-100 km/h under 3,5 sekunder. Jag får gåshud och bara ler när jag kliver ur bilen, avslöjar Linda Kurz, chef för produktmarknadsföring på Audi. 

Enligt Carwows test är den ännu snabbare!

Linda Kurz berättar om nya Audi RS e-tron GT

Inom några månader visar Audi upp sin nya elektriska Gran Turismo e-tron GT, men redan nu avslöjar företaget detaljer om den kommande RS-modellen. Och bensindrivna modeller som RS6, RS7 och R8 kan känna sig frånåkta. Den nya elbilen blir den snabbaste Audin någonsin.

Audis produktmarknadschef Linda Kurz är känd som ett riktigt ”petrol head”, men är påtagligt stolt över den kommande elektriska prestandabilen. 

 – Det var en höjdare att se den på gatan. Det är en totalt ny version av RS. Jag lovar att det är den starkaste RS-modellen vi någonsin har byggt. För mig är accelerationen något alldeles speciellt. Jag får gåshud bakom , säger hon under ett pressevent. 

Bilen får hela 646 hk när den sätts i overboostläge, och upp till 598 hk i normalt läge, 830 Nm vridmoment. Det är tillräckligt för att ge Audi RS e-tron GT de bästa prestandasiffrorna någonsin hos en Audi. 0-100 km/h går på mindre än 3,5 sekunder. Enligt vissa tester som gjorts går det på cirka 3 sekunder. Och fortfarande pågår optimering av drivlinan. 

– Kvartsmilen gick på 11,19 sekunder under våra körningar och tester av en förseriebil, det kan komma att bli ännu bättre, säger Linda Kurz på en fråga från CarUp. 

Men trots att Audi RS e-tron GT har superbilslika prestanda ska den fungera på långresor och som vardagsbil, i alla fall enligt Audi. 

– Det är också en Gran Turismo som du kan använda till vardags, så den är väldigt komfortabel på långresor. Det kommer att vara den nästa ikonen i RS-portföljen och den markerar en ny era för oss, säger Linda Kurz. 

Audis Formel E-förare Lucas Di Grassi har varit delaktig under utvecklingsarbetet och han hävdar att det är den bästa Audi han någonsin har kört. Brasilianaren vann det första Formel E-loppet någonsin, så han borde veta, även om han kanske är något partisk när det gäller elbilarnas fördelar. 

– Bilen är kul! Uppenbarligen är Gran Turismo helt annorlunda än en racerbil. Ändå finns det många paralleller, särskilt den kraftfulla accelerationen som, precis som i vårt fall, är helt tillgänglig under lång tid. Från noll till hundra kilometer i timmen på klart mindre än fyra sekunder. Jag måste också säga att bilens grepp och precision i kurvor är definitivt mycket imponerande.

RS-modellen kommer att få kolfiberkeramiska bromsskivor. Vanliga e-tron GT kommer med stålskivor som standardutrustning. Dessutom kommer bromsskivor med volframkarbidbeläggning att finnas som extra utrustning. Bilen får riktigt rejäla hjul, upp till 21 tum är möjligt som tillval. 

E-tron GT är en sportig sedan, eller snarare en riktig Grand Tourer precis som namnet antyder. Fortfarande bär bilen maskering, men vi kan tydligt se de sportiga linjerna och en låg strömlinjeformad kaross. Bilen bygger på samma plattform som Porsche Taycan, och den är helt anpassad för eldrift från start. Det blir Audis första elbil med helt platt golv. Även grillen är borta, men Audi behåller riktiga dörrhandtag för säkerhetens skull. Baktill finns en uppfällbar spoiler.

CarUp har fått provåka e-tron GT, och vi vågar lova att bilen blir något alldeles extra, och den får unika köregenskaper och ett eget ljud. Bilen upplevs som ganska annorlunda jämfört med Porsche Taycan, trots att de är byggda på samma plattform.