Tesla kommer att attackeras med en kritisk reklamfilm under söndagens Super Bowl. Techentreprenören Dan O’Dowd betalar mångmiljonbelopp för reklam för att Teslas Full Self-driving ska förbjudas. Samtidigt anklagas han för intressekonflikt då han äger ett företag som säljer programvara för självkörning som används av många andra biltillverkare.
Under söndagskvällens Super Bowl kommer flera bilföretag att satsa miljardbelopp för att sända reklamfilmer. Tesla har aldrig köpt reklam, men kommer ändå att synas i en kritisk film under finalen som ses av cirka 100 miljoner tv-tittare.
Techentreprenören Dan O’Dowd satsar en del av sin förmögenhet på att sända en film som attackerar Teslas Full Self-Driving med målet att få den förbjuden, skriver bland andra Washington Post och Autonews. Filmen visar en arrangerad film med en Tesla Model 3 som kör in i en skyltdocka i barnstorlek, korsar mittlinjen, kör om skolbussar och kör över en barnvagn. Dan O’Dowd som betalar för att sända den kritiska filmen uppger att Teslan körs med Full Self-Driving.
Watch The Dawn Project’s #SuperBowl ad demonstrate critical safety defects in @Tesla Full Self-Driving. 6 months ago we reported FSD would run down a child. Tesla hasn't even fixed that! To focus their attention, @NHTSAgov must turn off FSD until Tesla fixes all safety defects. pic.twitter.com/AxJbN5oOSr
— Dan O'Dowd (@RealDanODowd) February 11, 2023
– The Dawn Projects annons kommer att sändas under spelets gång till miljontals tittare, politiker och tillsynsmyndigheter i Washington, DC och delstatshuvudstäder inklusive Kalifornien, New York, Texas, Florida och Georgia. Super Bowl-annonsen kommer att följas av en serie TV- och tryckta annonser som uppmanar till brådskande åtgärder för utplaceringen av Teslas farliga Full Self-Driving-programvara på allmänna vägar, skriver gruppen Dawn Project i ett uttalande.
I USA finns 285 000 Teslor som kan använda Full Self Driving i betaversion. Det är dock inte tillåtet ännu att släppa uppmärksamheten över trafiken, så än så länge ska systemet ses som ett förarhjälpmedel, trots att namnet kan ge sken av att det är något annat.
Dan O’Dowd anklagas för jäv och intressekonflikt då hans företag Green Hills Software levererar programvara till Intels Mobileye som i sin tur säljer processorer och teknik för självkörning till bland annat Audi, Volkswagen, Toyota, Ford, Geely, Nio, och ett antal andra biltillverkare. Mobileye och Tesla har tidigare haft ett samarbete som avslutades 2015 efter en kontrovers. Dan O’Dowd har försvarat sig med att Mobileye bara är en av hundratals kunder och att han själv äger flera Teslor.
Elon Musk har inte kommenterat den nya filmen men tidigare sagt att Dan O’Dowd är galen och kallat Green Hills mjukvara för “en hög med skräp”. Tidigare har Tesla i ett brev krävt att gruppen Dawn projekt ska sluta med filmerna då de ”är ärekränkande och felaktigt framställer dess mest avancerade programvara för förarhjälp”.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter