Äntligen – nu har Toyota löst problemet med hjul som kan trilla av från elbilen Toyota bZ4x. Idag startades tillverkningen i fabriken – och nu ska leveranserna av de stoppade bilarna komma igång.
Ända sedan i juni har nya elbilen Toyota bZ4x haft körförbud och tillverkade bilar har stoppats från leverans. Bilen återkallades och problemet med de lösa hjulbultarna var en hård nöt att knäcka för de japanska ingenjörerna. Vissa ägare i USA har till och med fått häva köpet.
Nu meddelar brittiska Autocar att Toyota lyckats sätta fast hjulen på ett säkert sätt igen på elbilen. Nu har tillverkningen av Toyota bZ4x startats upp och kunder som beställt elbilen kommer att bli kontaktade för att leveranser ska kunna påbörjas igen.
Totalt var det 2700 bilar globalt som var drabbade. Även systermodellen Subaru Solterra som tillverkas i samma fabrik har varit stoppad. I Sverige hade det registrerats in 95 bilar, men inga kunder hann få elbilen.
– Det är pinsamt att säga att vi hade gjort olika bedömningar men vi kunde inte upptäcka det här problemet eftersom vi inte genomförde bedömningarna utifrån en premiss att kvaliteten på hjulen skulle vara så dålig i bedömningsprocessen, säger Toyotas tekniske chef Masahiko Maeda.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter