Det är den allra sista Bugattin med W16-motor och helt utan elmotorer. Nu säljs den sista unika Bugatti Chiron Profilée på auktion. En stor del av priset går till välgörenhet – bilen tros gå för uppemot 100 miljoner kronor.
Endast 500 Bugatti Chiron kommer att byggas och den allra sista bilen blir en specialmodell vid namn Chiron Profilée, som endast görs i ett exemplar. Bilen har ett sportigare yttre för mer downforce. Dessutom är inredningen extra lyxig.
Det har hunnit gå sex år sedan Bugatti Chiron visades för första gången i mars 2016. Bilens motor var lika imponerande då som den är nu. W16-motorn på åttaliter har fyra turboaggregat med två steg och levererar hela 1600 hästkrafter. Men allt har ett slut, och nu har Bugatti tillverkat den allra sista W16-motorn i väntan på en ny modell.
Modellen sålde betydligt bättre än vad Bugatti räknat med och de första 200 bilarna var sålda innan ett enda exemplar levererats. Nu är 499 bilar sålda, ett enda exemplar är kvar och det är denna bil som nu säljs på auktion.
Chiron Profilée har en toppfart på 440 km/h och en liknande bil har slagit hastighetsrekord med 490 km/h när fartspärren var bortplockad. Chiron Profilée är unik, bland annat gör en tvåtonslack att bilen delas i två delar och ser ännu lägre ut än vad den redan är. Interiören har extra mycket läder, det påstås att 2665 meter läderremsor har gått åt, vilket måste vara en omöjlighet. Specialutgåvan har den snabbaste accelerationen av alla Chiron-modeller: upp till 100 km/h på 2,3 sekunder; 200 km/h på 5,5 sekunder; och 300 km/h på endast 12,4 sekunder.
Bilen har bara gått 396 km, vilket beror på att den testats av fabriken innan leveransen. Prislappen? Många kommer vilja ha den sista historiska W16-modellen, så räkna med uppemot 100 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter