Ägarna varnar för nya elbilen: ”Livsfarlig”

Ägare hör nu av sig och vittnar om att nya elbilen MG4 har livsfarliga hjälpsystem. En kvinna fick ett plötsligt ryck i ratten av filhållningssystemet på motorvägen. Ägaren Nette Holmblad har varit med om många farliga situationer med bilen.
– De borde kallas tillbaka och ses över innan det sker dödsolyckor då trafiksäkerheten är under all kritik, säger Nette Holmblad.

Tidningen Vi Bilägare avslöjade nyligen att nya elbilen MG4 från MG är farlig i svenskt vinterväglag. Enligt deras test kan bilens filhållningssystem plötsligt styra mot diket eller mötande trafik när det finns snö på vägen, något Carup berättat här. De beskriver bilen som en vettvilling och ger rådet att den borde ställas av på vintern.

En ägare som har en MG4 råkade ut för bilens beteende vid körning på flerfilig väg. Bilen fick ett plötsligt ryck in i den andra filen, men turligt nog fanns ingen bil på utsidan vid tillfället då bilens hjälpsystem löpte amok. 
– Jag kan bara bekräfta upplevelsen. Hade jag haft en bil utanför mig förra veckan, så hade bilen kastat mig rakt in i den. Livsfarlig! Det bekräftade även servicekillen på Hedin Bil som sa att “den är livsfarlig”, berättar kvinnan för Carup. 

Ägare rapporterar nu om att filhållningssystemet i MG 4 kan ge plötsliga ryck in.

En annan ägare som hunnit ha sin MG 4 i ett år bekräftar också att bilen har ett farligt beteende i halka, som kräver speciella åtgärder varje gång bilen ska användas. Antispinnsystemet har ett bryskt ingripande på bakhjulen som gör att en sladd kan förstärkas istället för att hävas. 
– Jag har en MG4 sedan lite drygt ett år tillbaka och vill bara “bekräfta” att bilen beter sig enligt beskrivningen i artikeln. När det är snö/slaskigt så “måste” man välja körläget “Snow” varje gång man kör iväg, säger ägaren. 

Enligt ViBilägares test är det framförallt på snöig väg som filhållningssystemet är farligt och kan rycka bilen mot diket eller mötande trafik. Men ägaren som haft bilen i ett år upplever att systemet är farligt oavsett årstid eller väglag. 
– När det gäller filhållningssystemet så fungerar det på ett liknande sätt även under sommaren, plötligt rycker det till i ratten vid till exempel vid filbyte om man inte har blinkers på så jag stänger alltid av den funktionen manuellt varje gång jag kör bilen, oavsett årstid och väglag.

Ägaren stänger nu alltid av sitt filhållningssystem innan körning, varje gång bilen startas måste systemen stängas ner för att bilen ska kännas säker att köra. Carup har försökt MG Sverige ett flertal gånger, efter flera påstötningar har MG lovat att återkomma under torsdagen med svar på hur det farliga beteendet av filhanteringssystemet och antisladdsystemet ska hanteras. 

Ytterligare en ägare vittnar om allvarliga problem i MG4 och varit med om många farliga situationer. 
– Jag kan bara hålla med. Vi har varit med om många farliga situationer med filhållningssystemet, behöver stänga av detta manuellt varje gång. Även om farthållare används kan bilen bromsa in kraftigt vid mötande trafik då bilen får för sig att det finns hinder på vägbanan, speciellt vid möte i en kurva, berättar Nette Holmblad som haft bilen sedan september.

Kvinnan är har också upplevt bilens farliga beteende med antisladdsystemet och är inne på att bilen inte borde få säljas i Sverige just nu. 
– Som artikeln beskriver så kan man inte släpa gasen när man får sladd då detta kraftigt förstärker sladden. Bilen känns som en stor trafikfara speciellt vintertid. Vi har haft bilen sen september och upplever att bilen inte är klar att säljas i detta skick i Sverige. De borde kallas tillbaka och ses över innan det sker dödsolyckor då trafiksäkerheten är under all kritik, säger Nette Holmblad.
Vet du mer? Har du också drabbats? Hör av dig till [email protected]
LÄS MER: