Volvo förbättrar aerodynamiken på sina lastbilar. Nya Volvo FH Aero får teknik hämtad från flygplan.
En lastbil kan tyckas vara lika strömlinjeformad som en ladugårdsvägg. Men stora ansträngningar görs för att sänka luftmotståndet och spara på diesel och CO2-utsläpp. Volvo Lastvagnar berättar nu att de hämtat teknologi från flygplan för att göra lastbilen mer strömlinjeformad.
Volvo FH Aero hade redan sju procent lägre förbrukning jämfört med föregångaren. Men nu kan det sänkas ytterligare två procent. Hemligheten är luftflödesstabilisatorer i hytten, förlängda luftriktare och modifierade chassikåpor.



Det viktigaste tillägget är hyttens luftflödesstabilisatorer som är placerade i hyttens övre hörn bredvid vindrutan. Med hjälp av ett noggrant utformat mönster bestående av små sneda lameller styr stabilisatorerna hur luften flödar runt hyttens hörn.
– Vi har tänkt utanför ramarna och använt en teknik som vanligtvis används på flygplan, Formel 1-bilar och vindkraftverk. Hyttens övre hörn är superviktiga för aerodynamiken, och med vårt nya kameraövervakningssystem har vi kunnat få tillgång till nya potentialer inom detta område, genom att använda små lameller för att styra luftflödet på mikroskala, vilket skapar en makroskalig effekt, säger Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics, Volvo Lastvagnar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter