Världens sämsta bil – nu ska den tillverkas igen

Världens sämsta bil gör comeback. Nu har tiden hunnit ifatt en av östblockets mest exporterade bilmodeller. 
– Det är ingen retrobil, utan återupplivandet av tanken på den prisvärda bilen, säger professor Aleksandar Bjelic till T-Online.

Zastava var Jugoslaviens eget bilmärke. Grundat redan 1953 med Titos skyddande hand skulle den serbiska fabriken tillverka små och billiga bilar som var möjliga för alla inom den socialistiska federationen. Men Jugoslavien var lite annorlunda än de andra länderna bakom östblocket. Man hade alltid ett nyfiket öga västerut. Regimen förstod att hålla kommunikationerna öppna med västvärlden.

Det var därför man i slutet av 1970-talet fick en lysande idé. Deras bilar skulle kunna exporteras till väst som ett billigt alternativ till deras stora, kantiga och dyra monster till fordon. Grunden till de här bilarna hämtade man hos italienarna i Fiat. Deras modell 127 blev en bas som jugoslaverna sedan byggde billigare och enklare. Den färdiga produkten kallades för Yugo och exporterades även till USA. Där man sin vana trogen att misstro allt som inte dricker flera liter milen och är stort som ett godståg, kallade den för tidernas sämsta nya bil.

Men nu ska Yugo återuppstå. I ett tidevarv där bilköpare intresserar sig för att billigare och enklare modeller kanske tiden äntligen har hunnit ifatt den lilla jugoslaviska bilen. Bakom projektet står professorn Aleksandar Bjelic. Nu har den första prototypen visats – i miniatyrformat.
– Det kommer att bli en enkel bil med förbränningsmotor under 200 000 kronor. Man kan även köpa till en automatlåda, säger Aleksandar Bjelic

Enligt tyska media är jättekoncernen Stellantis intresserade av att samarbeta med Bjelic. De ska i så fall producera den här billiga bilen i framtiden. En första prototyp är planerad att visas upp på världsutställningen i Belgrad 2027.
– Vi har även ritningar för en elektrisk version, men det är gles mellan laddstolparna på Balkan, säger professorn.

Motorn kommer att finnas i två versioner, en enklare med 80 hästkrafter. Men Bjelic planerar också för en sportversion med 130 hästar.
LÄS MER: