Ny elbil för 633 000 – kan inte laddas överallt

Mercedes-Benz lanserade sin nya elbil CLA med pukor och trumpeter i mars. Men nu visar det sig i det finstilta på Mercedes hemsida att den inte kan ladda på alla laddstationer.
– DC-snabbladdning är endast möjlig på laddstationer som stöder 800 V-teknik, skriver Mercedes. 

Mercedes bjöd journalister från hela världen till Rom när de avslöjade sitt stora framtidshopp i mars. Nya elbilen CLA får rekordlång räckvidd på 79 mil. Den fick massor av lovord av de inbjudna journalisterna och ses som en ödesbil för märket. Mercedes lovar att det är den mest avancerade elbilen hittills. Priset i Sverige börjar på 633 000 kronor. 

Bilen har ett modernt 800-voltssystem som ska göra att den kan ladda in 30 mils räckvidd på bara 10 minuter med 320 kW toppeffekt. Det talades dock tyst om att bilen inte kan ladda på många publika snabbladdare. I det finstilta på sin tyska hemsida informerar Mercedes köparna om att bilen bara kan laddas på stationer som stöder 800-volt. Många laddstationer, till exempel många Tesla Supercharger, saknar stöd för den teknologin. Det kan också bli problem på vissa laddare med 50 kW som finns på många parkeringsplatser i svenska städer.

Nya elbilen Mercedes-Benz CLA har 800-voltsteknik.
Men först i det finstilta på sin tyska hemsida berättar Mercedes att den inte kan ladda på stationer som inte har 800-voltsteknik.
Nya elbilen Mercedes CLA är Mercedes mest avancerade hittills, men ägarna kommer inte kunna ladda på äldre 400-volts snabbladdare.

– DC-snabbladdning är endast möjlig på laddstationer som stöder 800 V-teknik. För att säkerställa att du beger dig till rätt laddstation inkluderar MBUX Navigation detta direkt i ruttplaneringen när ruttvägledningen är aktiv. Observera att laddning inte är möjlig vid 400 V-laddstationer och därför inte visas i navigeringen, skriver Mercedes på sin tyska hemsida. På den svenska hemsidan saknas informationen. 

Att bilen inte kan laddas på vanliga 400-volts snabbladdare beror troligen på att Mercedes valt att inte utrusta den med en DCDC-snabbladdare, för att spara pengar. Så gott som alla elbilar som säljs idag kan ladda på 400-volts snabbladdare, men enligt Mercedes egna uppgifter klarar inte deras nya elbil av många laddare. Detta är något Mercedes hållit tyst om i reklamen. Men informationen finns nu på den tyska hemsidan och i bilens instruktionsbok som släppts på tyska och engelska. 

Elbilar som har 400-voltsteknik kan ladda på båda laddarna, eftersom 800-voltsladdare även stödjer 400-voltsladdning. Andra biltillverkare använder, enligt Autoevolution, olika tekniker för att deras elbilar med 800 volt ska kunna ladda både på 400 kW- och 800 kW-snabbladare. Tesla delar upp sitt 800-volts batteripaket i Cybertruck i två 400-voltsdelar. Andra tillverkare, som Porsche och Kia, har satt in en DCDC-omvandlare som gör att bilarna kan ladda på 400-voltsstationer. 

Mercedes har inte utrustat nya elbilen CLA med dessa finesser och därför klarar bilen bara 800 volt, men enligt MB Passion kan det komma som extrautrustning till elbilen i framtiden. Samtidigt uppgraderas många laddstationer nu för att klara 800-voltsteknik.
LÄS MER: