Volvo måste hitta en ny bil att tillverka i sin USA-fabrik i South Carolina för att rädda företaget ur krisen. Lösningen kan bli att använda ny teknik som snabbt och enkelt gör om elbilen EX90 till toppmodern laddhybrid med jätteräckvidd.
– Det måste vara en mer konventionell laddhybrid i en mycket attraktiv och populär form, så att den verkligen kan öka volymen, säger vd Håkan Samuelsson.
Många svenskar håller andan när Volvo Cars planerar sitt stora sparpaket som hotar 1000-tals jobb. Idag arbetar 23 000 svenskar hos biljätten. Ytterligare 1000-tals arbetar hos underleverantörer. Håkan Samuelsson har sagt att det främst är tjänstemän som behöver vara oroliga.
– Det är inom administration och produktutveckling, det som på engelska heter white collar. Det är inte inom verkstäderna, där har vi en bra produktivitet. Vi har krånglat till det med för mycket processer och funktioner. Vi måste helt enkelt gå in och effektivisera på den sidan, säger vd Håkan Samuelsson till DI-TV.
En av de ödesfrågorna för Volvo Cars är att komma runt Donald Trumps nya strafftullar på 25 procent för importerade bilar till USA. Planen är att flytta produktion från Sverige till USA. Volvo har idag en fabrik i Charleston, South Carolina som knappt används. Där tillverkas elbilen Volvo EX90 som bara sålts i 2776 exemplar i år. Även Polestar 3 sätts samman där. Fabriken har en kapacitet på 150 000 bilar per år och är kaptialt underutnyttjad. Nu arbetar Volvo febrilt för att bestämma vilken bil som ska produceras i fabriken.

– Vi behöver ytterligare en bil, som vi kommer att ta in så snart som möjligt, och det kommer inte att vara en helt elektrisk bil. Det måste vara en mer konventionell laddhybrid i en mycket attraktiv och populär form, så att den verkligen kan öka volymen. Allt detta är lite oklart, men det rör sig varje dag, sade Håkan Samuelsson i analytikersamtalet efter Volvos kvartalsrapport.
Håkan Samuelsson planerar nu att resa till USA för att avgöra exakt vilken bil som Volvo ska tillverka i fabriken.
– En kombi eller sedan är inte särskilt troligt. Jag tror att om man tittar på vilka bästsäljare som finns i USA, så är de ofta någon form av SUV, säger han till Autonews.

Att Volvo skulle bygga upp en ny produktionslina för att tillverka den mer än tio år gamla XC90-modellen förefaller osannolikt. Modellen är en storsäljare i USA och görs i dag i Torslandafabriken i Göteborg. En okänd lösning skulle vara att snabbt göra om EX90-modellen till ladd- och mildhybrid. Volvos plan från början var att EX90 även skulle säljas som hybrid. Men Håkan Samuelsson var själv med och tog beslutet om att stoppa planerna och bara utveckla en elbil. Det visar sig nu vara tidernas misstag. Nu måste han själv försöka rädda upp sitt eget felbeslut.
Men att snabbt försöka damma av planerna och bygga bilen med en bensinmotor kan bli Volvos räddning. EX90 har hyllats för sin enorma komfort, tysthet och har jämförts med Rolls-Royce. Den korades nyligen till årets lyxbil i världen. Många amerikaner skulle vilja köpa bilen om det fanns med en förbränningsmotor och laddhybrid med räckvidd på 30-40 mil, som en modern XC90. Motorutrymmet på bilen är designades från början för att få plats med en förbränningsmotor.

En annan lösning för Volvo skulle kunna vara att använda nya tekniken från Geelys och Renaults motorbolag Horse och skapa en EREV. Bolaget köpte upp Volvos förbränningsmotoravdelning för några år sedan och äger nu Volvos motorfabriker. De har tagit fram en ny enhet som kan eftermonteras i elbilar. Tekniken skulle kunna bli Volvos stora räddning.
Ingenjörerna på Horse har lyckats skapa en hybridenhet som får plats i samma utrymme som elmotorn använder i elbilar. Den innehåller en förbränningsmotor, elmotor, växellåda och all elektronik som behövs i en och samma enhet. Motorn kan drivas med bensin, E85 eller syntetiska bränslen. Den nya drivenheten med förbränningsmotor kan placeras direkt i elbilar, där den främre elmotorn sitter idag.

Motorn kan fungera både som en hybrid där förbränningsmotor och elmotor hjälps åt att driva bilen och som räckviddsförlängare för bilar som enbart drivs av elmotorer. Då laddar den batteriet med förbränningsmotorn. Drivenheten bultas direkt i bilens chassi. Den är främst tänkt för framhjulen. Den skulle passa perfekt på Volvo EX90. Om Volvo väljer att göra bilen till en EREV, en elbil med räckviddsförlängare, skulle den kunna få en räckvidd på långt över 100 mil.
De första bilarna med den nya drivlinan ska kunna finnas ute på vägarna redan 2028. Utvecklingen har letts av den svenske chefsingenjören Ragnar Burenius som tidigare arbetat med förbränningsmotorer på Volvo Cars. Motorenheten ska även kunna användas som räckviddsförlängare i toppmoderna elbilar som 800-voltsladdning, något Volvo snart kommer med på EX90.
– Framtidens hybridkoncept är designat som en förbränningsmotor, motor och transmissionsenhet i ett stycke, det minskar komplexiteten hos en hybriddrivlina. Detta ger mer flexibilitet för dess förpackning, så att den kan integreras i befintliga elbilsplattformar med minimala modifieringar av bilarna, säger Ragnar Burenius.
Om Volvo Cars är intresserat av systemet är inte känt. Med hjälp av den nya tekniken från Geelys och Renaults motorbolag skulle de snabbt och kostnadseffektivt kunna omvandla nya elbilar till moderna laddhybrider eller elbilar med räckviddsförlängare och enorm räckvidd.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter