V8-motor i ny bil havererade efter bara 6 kilometer. Nu återkallar och säljstoppar General Motors massor med bilar som har en 6,2-liters V8-motor.
– Vi arbetar för att ta itu med denna fråga så snabbt som möjligt, uppger en talesperson för GM.
För några månader sedan kom chockrapporter från ägare att deras nya V8-motorer drabbades av haverier redan när de rullade ut från handlaren. En Cadillac Escalade fick motorhaveri efter bara 6 kilometer. Filmen uppmärksammades stort på Youtube.
– Det bara regnar vevstakar ur den, säger en mekaniker.
Felet började utredas av amerikanska trafikmyndigheten NHTSA. Nu kommer efterspelet. General Motors återkallar och säljstoppar alla bilar som har 6,2-liters V8-motorn L87, uppger The Drive. Motorn sitter i många SUV:ar och pickuper som är populära i USA och även kan finnas importerade till Sverige.
– General Motors har beslutat att en defekt som relaterar till motorfordonssäkerhet kan förekomma i vissa 2021-2024 årsmodeller Cadillac Escalade och Escalade ESV, Chevrolet Silverado 1500, Suburban och Tahoe, och GMC Sierra 1500, Yukon och Yukon XL-motorfordon utrustade med 2L8rod gasmotorn 86 (2L86). och/eller vevaxelmotorkomponenter i dessa fordon kan ha tillverkningsfel som kan leda till motorskador och motorbortfall, skriver biljätten i sitt meddelande.
Alla sålda bilar återkallas och ska gås igenom i jakt på motorskador. De som har klarat sig måste få en helt annan motorolja vän tidigare. Den gamla 0W-20-oljan ska bytas ut mot 0W40, uppger The Drive.
– GM kommer frivilligt att återkalla vissa 2021-2024 Chevrolet Silverado 1500, Tahoe, Suburban, GMC Sierra 1500, Yukon, Yukon XL, Cadillac Escalade och Escalade ESV-modeller utrustade med 6.2L-motorer som löser säkerhetsproblemen för L87. och våra kunders tillfredsställelse är högsta prioritet för hela GM-teamet, och vi arbetar för att ta itu med denna fråga så snabbt som möjligt, uppger en talesperson för GM till The Drive.
Felet har varit så vanligt att GM fått slut på ersättningsmotorer och reservdelar. På nya bilar som byggs i år ska dock motorn vara ändrad. Genom ändrade tillverkningsverktyg ska motorn nu bli tillförlitlig.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter