Kina inför förbud mot reklam för självkörande bilar. Dessutom får inga offentliga betatester göras på allmän väg.
Kapplöpningen om självkörande bilar har tagit ny fart. För ett par år sedan trodde många experter att tekniken skulle dröja decennier. Samtidigt har flera biltillverkare börjat lova guld och gröna skogar i reklamen, trots att inga system är helt självkörande. Teslas system har till exempel länge sålts under namnet Full Self Driving, trots att det inte varit aktivt utanför USA.
Nu förbjuder Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) en stor del av reklamen för autonoma körsystem, uppger CarNews China. Biltillverkare får till exempel inte längre komma med godtyckliga påståenden som “smart körning”, “autonom körning” och “intelligent körning” om bilarnas förarstödssystem. En av biltillverkarna som måste ändra reklamen är Nio, som kallar sitt system för ”intelligent driving”.
Nu måste biltillverkarna berätta på vilken nivå systemet är enligt SAE:s sex nivåer. En nolla betyder att bilen inte har någon förarassistans. En bil är helt självkörande först när den når nivå fem. Endast Mercedes har idag ett system som når nivå 3, där du får göra annat när du kör. Och det fungerar bara på korta vägsträckor.
Dessutom blir det förbjudet att göra publika betatester av autonoma system via fjärruppdatering. De förbjuder också system som Teslas Smart Summan som låter bilar parkera utan föraren sitter bakom ratten. Dessutom vill de minska tillverkarnas uppdateringar av bilar över nätet, så kallad OTA-uppdatering. Förändringarna kommer bara veckor efter att tre personer dödades i en olycka med en självkörande Xiaomi SU7.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter