Stellantis tv-reklamer fick ändras efter misstag. Bilkoncernen hävdade i olika inslag att deras bilar är “byggda från grunden i USA”. Den senaste debatten i USA gjorde att påståendet hamnade under lupp.
Bilkoncernen Stellantis, där bland annat bilmärkena Ram, Jeep och Dodge ingår, har fått göra om sina tv-reklaminslag. Biljätten har tagit fram flera olika reklaminslag som hävdar felaktiga påståenden. I ett inslag marknadsförs Jeep som “Amerikas mest patriotiska märke”, samtidigt som de tänkte annonsera både Ram och Dodge som bilar som är “byggda” i USA. Men efter nyheten om Donald Trumps strafftullar mot importerade bilar och bildelar har Stellantis reklamer kritiserats och nu har de fått göra om sina inslag på en del plattformar.
Stellantis har fått göra om inslagen efter en tydlig varning från den amerikanska konsumentorganisationen Truth in Advertising. De hävdade att Stellantis felaktigt framställer hur mycket av tillverkningen som sker i USA.
– Stellantis har all rätt att skryta med sina varumärkens monteringsfabriker i USA som skapar amerikanska jobb och stärker den amerikanska ekonomin. Men det kan inte olagligt försköna mängden tillverkning som sker inhemskt, skriver organisationen.
Eftersom Stellantis inte tillverkar alla bildelarna i USA är det olagligt att hävda att bilarna är helt amerikanskt byggda. Det spelar därför ingen roll att bilarna blir ihopmonterade vid någon anläggning i USA. Efter hoten har Stellantis gjort om sina reklaminslag på Youtube så att de säger “färdigbyggda i USA”. Däremot sänds fortfarande en del inslag som originalversionen på tv.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.