Däckföretagets larm: Köp nya däck vid 4 mm

Däckföretaget Vianor uppger att 100 000-tals svenskar är på väg att byta till farliga sommardäck. Redan vid 4 mm mönsterdjup kan däcken vara osäkra, enligt Vianor. Vissa däck har bara 6 mm mönsterdjup när de är nya.
– Vid 1,6 mm är risken för vattenplaning stor. Redan vid ett mönsterdjup under 4 mm försämras väggreppet på våta vägar, så vi rekommenderar att du kontrollerar dina däck regelbundet, säger Sofie Tuvinger, försäljningschef på Vianor.

Sommaren närmar sig och många bilägare byter till sommardäck – men hur säkra är de egentligen? En ny kartläggning från Vianor visar att var sjunde bil i norden rullar på sommardäck som är så slitna att de borde bytas ut omedelbart.
– Mönsterdjupet är avgörande för sommardäckens grepp på vägen. Det är särskilt viktigt vid regn för att minska risken för vattenplaning, säger Sofie Tuvinger på Vianor.

Kartläggningen, som omfattar 80 000 bilar i Sverige, Norge och Finland, visar att en stor andel bilister kör med alldeles för slitna däck. Det innebär att om man slår ut resultatet på totalt antar bilar vi har i Sverige, så har vi potentiellt 400 000 bilar med däck som inte uppfyller säkerhetskraven.

Vissa nya däck säljs med 5,9 mm mönsterdjup. Men redan när 4 mm återstår är det dags att byta, enligt Vianor.

Många däck säljs idag med ett mönsterdjup som kan vara så litet som 6-7 millimeter. Enligt Vianor kan vi bara slita bort några millimeter innan det är dags att byta. Minimikravet enligt lag är 1,6 mm, men Vianors experter rekommenderar minst 4 mm för att bibehålla bra grepp och säkerhet på våta vägar. Enligt Transportstyrelsen ökar risken för vattenplaning dramatiskt när mönsterdjupet understiger 3 mm, och vid lagens gräns på 1,6 mm är säkerhetsmarginalen i princip borta. Trots detta är det många bilägare som väntar alldeles för länge med att byta ut sina däck, enligt däckföretaget Vianor.

Ett annat vanligt problem är att vissa väljer att fortsätta köra med dubbfria vinterdäck under sommaren, trots att de är optimerade för kallare temperaturer. Det leder till längre bromssträckor och sämre väggrepp vid regn.

Mönstret på sommardäck är designat för att leda bort vatten från däckets mitt ut mot sidorna, vilket minskar risken för vattenplaning och olyckor i regnigt väder. Men om mönstret är för slitet fungerar det inte som det ska. Med tanke på att 100 000-tals bilar kan ha osäkra däck är det ett stort trafiksäkerhetsproblem.

För den som är osäker på däckens skick är en enkel kontroll att ställa en femkrona i mönstret – om den yttre ringen är helt synlig har däcken slitits ner till gränsen. Att vänta med att byta kan vara en livsfarlig chansning.
LÄS MER: