Kan kosta dig 50 000 kr extra – undvik fällorna

Att köpa bilen istället för att privatleasa kan bli en dyr affär just nu. Den som privatleasar rätt modell kan spara 50 000 kronor på tre år jämfört med ett låneköp. Men se upp för de dolda fällorna – i vissa fall kan det bli dyrare.

Om du funderar på att slå till på en ny bil kan du förlora tusenlappar – beroende på om du väljer att köpa eller leasa den. Att köpa bilen fabriksny kan bli en dyr historia och kommer med största sannolikhet bli många tusenlappar dyrare än att leasa den. Vi har jämfört kostnaderna för båda alternativen, genom att jämföra priserna på en Volkswagen Golf och resultatet är tydligt. Enbart värdeminskningen på bilen är större än den sammanlagda månadsavgiften på privatleasing.

För årets modell av Volkswagen Golf Life Edition 1,5 TSI 150 hk, med manuell växellåda, är startpriset från 319 000 kronor. Men vad händer efter tre år? Ett vanligt snitt är att bilar förlorar minst 40 % av sitt nypris på tre år, vilket innebär en förlust på 127 600 kronor om du säljer denna Golf efter tre år. Förlusten kan påverkas av körsträcka, bilens skick och om den har blivit servad enligt intervallen.

Om du istället privatleasar bilen, kan du just nu hitta erbjudanden från 2 995 kronor i månaden inklusive en fast ränta, utan kontantinsats, och med en avtalad körsträcka på 1000 mil per år. På tre år betalar du totalt 107 820 kronor för att leasa bilen. Det är betydligt mindre än den värdeminskning du troligen skulle förlora på ett köp.

Faktum är att värdeminskningen på Golfen kan göra att det blir 20 000 kronor dyrare att köpa och sälja bilen efter tre år än att leasa den. Om du köper bilen med billån med en effektiv ränta på sju procent kan räntekostnaden efter avdrag hamna på cirka 30 000 kronor för tre år, en kostnad som redan är inbakad i privatleasingavgiften. Att sälja bilen efter några år innebär inte med säkerhet att du får pengar kvar när billånet är avbetalat, vi har skrivit om flera skräckexempel där man efter några år sitter med ett billån som knappt kan betalas av om man säljer av bilen.

Fördelen med leasing är därför att du slipper tänka på att sälja bilen. Du har en fast månadskostnad inklusive en fast ränta och, om ditt avtal inkluderar service vilket många företag erbjuder, slipper du dessutom betala för att serva bilen under dessa tre år. Det finns alltså ännu mer tusenlappar att spara gentemot att äga bilen, om du hittar och väljer rätt leasingerbjudande.

Men det finns också fällor att se upp med när du privatleasar. Om du kör mer än 1000 mil per år kan det bli dyrt, eftersom du då riskerar att betala för överskjutande mil eller att du inte använder bilen så mycket som du behöver. Du kan också behöva betala för skador som inte anses vara normalt slitage när du lämnar tillbaka bilen – och vad som räknas som normalt slitage kan variera mellan olika leasingföretag. Dessutom kan du inte ta dig ur avtalet när du vill, om inte du vill betala en straffkostnad eller leta efter någon som kan ta över leasingavtalet vilket kan vara svårt.

Slutsatsen blir att, om du vill ha en ny bil med fasta och förutsägbara kostnader kan leasing vara ett bra alternativ. Du slipper oroa dig för bilens värde efter tre år, eftersom du inte äger den. Men om du kör mycket eller vill kunna sälja bilen för att få tillbaka pengar på längre sikt, kan ett bilköp vara det bättre valet. Tror du att den bil du köper får väldigt låg värdeminskning kan ett köp också löna sig.

Oavsett om du äger eller leasar bilen, så är det viktigt att hålla den i bra skick och ta hand om den. Annars blir värdeminskningen mycket större, eller så får du betala en dyr straffavgift när du lämnar tillbaka leasingbilen.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER: