Sätter upp 200 nya fartkameror – här är de första

Här byggs årets första fartkameror. Tio nya kameror kommer upp inom kort. 
– Vi har som mål att sätta upp 200 trafiksäkerhetskameror i år, säger Eva Lundberg, projektledare på Trafikverket. 

Nu börjar Trafikverket årets utbyggnad med fartkameror. 10 nya kameraskåp har börjat monteras upp, du hittar de exakta platserna längst ner. De följs av ytterligare 190 nya. Vägen mellan Hov och Torekov ligger öde nu. Den löper genom sovande åkrar och fält mellan två av Bjärehalvöns mest populära turistorter. Men om några månader börjar sommargästerna att dyka upp. 

Här en av halvöns mest trafikerade sträckor. Dessutom är det väldigt många stressade sommargäster som kör för fort. Därför har man beslutat att sätta upp en fartkamera längs sträckan.
– Det här görs för att öka trafiksäkerheten. Men det går inte att säga var vi ska sätta upp kamerorna i framtiden. Det här är en färskvara som utgår från statistik, säger Eva Lundberg.

Årets första nya fartkamera invigs inom kort i Skåne.

Trafikverket berättar att man tittar på hur trafikerad vägen är och vilken olycksrisk det finns. Därefter tar man beslut om vägsträckan kan behöva en fartkamera. 
– Det går inte att säga var kamerorna kommer att hamna i framtiden, allt det här beror på medelhastighet och hur mycket trafik som passerar, och det är färskvaror som kan förändras över tid, säger Eva Lundberg.

Trafikverket börjar projektera för kamerorna under våren och sommaren. Sedan slutför man arbetet under hösten. Svenska fartkameror brukar nästan alltid bara invigas under årets andra halva. 
– När vi bestämmer var kamerorna ska sitta går vi efter vissa parametrar. Vilken olycksrisk och flöde det finns, samtidigt vägtypen tillsammans med medelhastigheten inverkar, säger Eva Lundberg.

Men det går inte att säga när kamerorna är operativa. Allt beror på hur arbetet framskrider. Det finns många saker som måste klaffa. 
– Det har också att göra med dragningen av el, det är arbete som kan ta dig och vi inte kan påverka från Trafikverket, därför kan vi inte svara på var kamerorna kommer upp härnäst, säger Eva Lundberg. 

Förra året ökade antalet fasttagna i fartkameror med 25 procent, från 79 000 år 2023, till 105 000 ifjol. 
– Vi har fått mer utredningsresurser och kan därför bearbeta mer material, säger Lis Marie Svonni, chef över polisens ATK-avdelning. i Kiruna. 

Just nu har Trafikverket förutom installationen på Bjärehalvön också börjat sätta upp kameror i Värmland och Uppland.
– Vi tror att vi kommer att nå målet, säger Eva Lundberg. 

Här har Trafikverket börjat montera upp kameror:

Väg 175 mellan Klässbol och Arvika 6 stycken.
Väg 105 Hov och Torekov 1 styck.
Väg 292 Österbybruk och Gimo 3 nya fartkameror.

Så här går det till när bilden tas: 

Trafiksäkerhetskamerorna har en fotofunktion och en radar. Hastigheten börjar mätas på 100 meters avstånd. Sedan följer radarn bilen tills den är på 14 meters avstånd. Det är hastigheten vid fototillfället som räknas. Om du kör sex kilometer eller mer för fort, skickas bilden till ATK i Kiruna. Där jämför utredarna körkortsfotografier med fordonsregistret. Sedan får de misstänkta handlingar hem med posten. Det får man ta ställning till. 

LÄS MER: