Ferraris elbil kan få hjulmotorer som Nevs Emily GT

Ferraris nya elbil kan få en annorlunda design med en elmotor vid varje hjul. Tekniken ska minska elbilens vikt, öka effekten och ge unika vägegenskaper. Den svenska elbilen Nevs Emily GT använder en snarlik teknik.

Flera andra superbilstillverkare har skjutit sina elbilsplaner på framtiden, men Ferrari verkar säkra på att lyckas. En prototyp av Ferraris kommande elbil fångades på bild när den testades i Sverige. På bilderna verkar prototypen vara utrustad med en annorlunda teknik där elbilen har en elmotor vid varje hjul. Att Ferrari använder sig av den annorlunda lösningen är dock ingen skräll, då tillverkaren tog patent på sådana elmotorer redan för två år sedan.

Tekniken verkar likna den som Nevs Emily GT har. Systemet Nevs Emily GT använder ger unika möjligheter att kontrollera vridmomentet på varje hjul. Det innebär att bilen kan svänga utan att föraren behöver använda ratten. Hjulmotorer ska även vara 20 procent mer effektiva. Räckvidden kan alltså gå från 60 mil till 72 mil. Hjulmotorer innebär också att elbilen blir rymligare eftersom inga andra drivenheter stjäl utrymme. BMW har också testat prototyper av elektriska M3 med en motor vid varje hjul, men har hittills inte bekräftat att bilen ska lanseras med det eller inte.

En av Ferraris ritningar på hjulmotorn.
Ferraris nya elbil kan få samma teknik med elmotorer som sitter i hjulnavet som Nevs Emily GT.

Men samtidigt är det inte bara fördelar med tekniken. En utmaning Ferrari måste lösa är att varje hjul får större ofjädrad vikt. Det innebär utmaningar för fjädringen, komfort och väghållning. Om Ferraris elbil kommer att lanseras med tekniken eller inte får vi med största sannolikhet veta den 9 oktober, då Ferrari planerar att visa elbilen för första gången.

Vi vet redan idag att den kommer att få ett konstgjort motorljud. Den lär nog också bli mer lik SUV:en Ferrari Purosangue än Ferraris superbilar. Vi vet också att elbilen kommer att byggas vid företagets nya E-byggnad som öppnades förra året på Maranello-campuset.
LÄS MER: