De börjar sälja sin elbil med steer-by-wire

Nya Lexus RZ kommer att säljas med ett steer-by-wire-system. Tekniken ska bidra till en ny typ av körupplevelse. Så här fungerar det. 

Lexus har utvecklat sitt steer-by-wire-system i flera år, men i stället för att rusa ut tekniken på marknaden har tillverkaren tagit sin tid och förfinat den. Nu när Lexus ska lansera sin nya RZ kommer elbilen att vara den första modellen som tillverkaren börjar sälja med steer-by-wire.

Vad steer-by-wire innebär är att styrningen sker utan en traditionell rattstång. I stället läser bilens dator av rattrörelserna och överför dem till hjulen via en dator som styr en elmotor. Flygplan har haft denna teknik i fler decennier och även Tesla Cybertruck har ett steer-by-wire-system.

Enligt Lexus ska tekniken bidra till en ny typ av körupplevelse som har flera fördelar. Ett exempel på detta är att det blir mer benutrymme för föraren eftersom det inte längre krävs någon rattstång.
– Även om det inte finns någon fysisk koppling mellan ratt och framhjul, får ändå föraren feedback från underlaget som kommuniceras via elektriska signaler. Systemet ”redigerar bort” oönskade vibrationer vilket ger en mer behaglig körupplevelse, skriver Lexus i ett pressmeddelande. 

Styrutväxlingen är även anpassad efter bilens hastighet, vilket gör det lättare att manövrera elbilen i lägre hastigheter, samtidigt som styrningen blir mer stabil i högre hastigheter på motorvägar.
– Systemet är konfigurerat med ett fullt rattutslag på 200 grader, vilket ger föraren en mer exakt kontroll och enkel manövrering, skriver Lexus.

Men de svenska kunderna kommer att få vänta ett tag innan de får använda Lexus steer-by-wire-system. Nya RZ kommer att introduceras i Sverige i början av 2026.
LÄS MER: