Nu visar Volvo upp sitt nya elektriska flaggskepp. Nya elbilen ES90 får en räckvidd på 70 mil och laddar snabbare än de flesta Porsche-modeller. Den största överraskningen är att det blev en halvkombi. Priset startar på 929 000 kronor och bilen tillverkas i Kina.
– Det är en gamechanger för Volvo Cars, säger vd Jim Rowan.
Volvo Cars fortsätter sin offensiv på nya elbilar. Idag premiärvisades nya sedanen ES90 vid ett event i Stockholm och inför 5000 tittare på Youtube. Bilen blir en eldriven arvtagare till S90-modellen som slutat säljas. Den blir den moderna fanbäraren för Volvos lyxsedaner, en epok som inleddes när Volvo 164 presenterades 1968.
Nya ES90 blir en relativt hög sedan för att batteriet ska få plats i bottenplattan. Volvos nya elbil påminner faktiskt lite om Polestar 2, och får med svarta trösklar drag av en SUV. Bakpartiet är helt nytt och har bromsljus som ramar in bakrutan. Bilen blir en halvkombi. Bagageutrymmet ger upp till 424 liter lastutrymme. Med fällt baksäte kan lastutrymmet utökas till 733 liter. Precis som SUV:en Volvo EX90 har den en lidarsensor på taket som på sikt ska göra bilen självkörande.
– Den tystaste bilen vi gjort, säger Jim Rowan.















Det låga luftmotståndet på cd 0,25 gör att den får en WLTP-räckvidd på hela 70 mil i den fyrhjulsdrivna varianten med ett batteri på 106 kWh. Bilen slår Porsche när det kommer till laddningshastighet. Den kan ladda med en effekt på 350 kW tack vare 800-voltsteknik och ny smart adaptiv laddning. Det är till exempel snabbare än nya Porsche Macan. Bilen tillverkas i Chengdu i Kina och går att beställa redan nu och kostar från 929 000 kronor.
Fakta Volvo ES90
Single Motor Extended Range | Twin Motor | Twin Motor Performance | |
Pris | 929 000 kr | +59 000 kr | +123 000 kr |
Bränsletyp | Eldriven | Eldriven | Eldriven |
Drivlina | RWD | AWD | AWD |
Växellådstyp | Automat | Automat | Automat |
Utsläpp CO₂ (blandad körning) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Räckvidd ren eldrift (blandad körning) | 650 km | 700 km | 700 km |
Total elförbrukning (WLTP) | 16.1 kWh/100 km | 17.1 kWh/100 km | 17.1 kWh/100 km |
Max motoreffekt (hk) | 333 hk | 449 hk | 680 hk |
Max motoreffekt | 245 kW | 330 kW | 500 kW |
0–100 km/h | 6.9 s | 5.5 s | 4.0 s |
Topphastighet | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter