Så ska Sveriges nedgångna vägar räddas. 115 miljarder satsas på att beta förfallet fram till 2037.
– Vi bryter en destruktiv trend där det satsats för lite på underhåll år efter år så att vägarna blir sämre, säger infratsturkturminister Andreas Carlsson.
Idag inleddes vägmässan På väg på Elmia i Jönköping. Både Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och infrastrukturminister Andreas Carlsson fanns på plats. Ministern invigningstalade och berättade mer om den klubbade storsatsningen i budgeten på Sveriges vägar.
– Vi i regeringen är glada att leverera en budget som ger muskler till vägunderhåll så att vi bryter en destruktiv trend där det satsats för lite på underhåll år efter år så att vägarna blir sämre. Nu satsar vi precis så mycket som behövs för att utradera underhållsskulden för våra vägar, säger Andreas Carlsson.

Enligt Trafikverkets generaldirektör byggdes det svenska vägnätet till största delen på 1970-talet. Nu är många av vägarna underdimensionerade både för trafik och allt tyngre fordon.
– Nu börjar vägarna uppnå sin tekniska livslängd plus att vi har fler fordon och tyngre laster och det ökar slitaget. Vi har även ny teknik med exempelvis nya tunnlar med tekniskt avancerade system som också ska underhållas, säger Roberto Maiorana, enligt ett pressmeddelande.
Äldre motorvägar och fler mötesfria vägar hör till områden som prioriteras.
– Det kan även vara att vi gör om vägkroppen i stället för att bara byta vägens översta lager. Det är kostsammare, men samtidigt lönsamt på sikt eftersom framtida beläggningar av väggytan då kommer att hålla längre, säger Roberto Maiorana.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter