Gösta Andersson har två Viggenplan hemma på tomten. I över 20 år har han bedrivit ett flygmuseum på sin bakgård i Skåne. Under vintern har museet haft stängt, men i början av april öppnar det igen med nya spännande tillskott.
– Vi har mycket på ingång, säger Gösta Andersson till Carup.
Gösta Andersson har varit flygintresserad hela sitt liv. När han var 15 år gammal gjorde han sin första flygning någonsin och styrde ett plan helt själv. Sedan dess har intresset för flygplan fortsatt och han har arbetat som pilot på Jordbruksverket och flugit privat en hel del.
– Jag har alltid varit intresserad av flygplan, säger Gösta Andersson till Carup.
Men för lite mer än 20 år sedan fick intresset en ny innebörd då Gösta Andersson bestämde sig för att öppna Stenbäcks Flygmuseum på sin bakgård. Vid museet , som ligger längs E65 mellan Malmö och Ystad, kan besökare ta del av flera olika militära och civila flygplan som står parkerade på Gösta Anderssons tomt.
– Det är alltid mycket folk här, säger han.
I samlingen finns bland annat jaktflyget Saab J35 Draken, lastfartyget HS African Queen, Cessnor och två Viggenplan. En av Viggenplanen är röd med texten “The Show Must Go On” längs planets sida och det ikoniska spöket från Spökskvadronen på stjärtfenan. Gösta Andersson fick planet för några år sedan av Försvarsmakten som behövde någon som kunde ta hand om planet.
– Så vi hämtade honom och målade om honom precis så som det var innan. Den var helt grön av alger och såg förjävlig ut. Det var mycket jobb att måla den, har Gösta tidigare sagt till Nu.se.
Historien om spöksymbolen letar sig ända tillbaka till 1942, när kriget härjade i Europa. Samtidigt satt den svenska regeringen och funderade på om man inte skulle ha ett flygvapen som kunde försvara även Skåne. Då inrättades F10, den skånska flygflottiljen med bas på Bulltofta flygplats. Gunnar Asklin utsågs till F10:s första chef. Han inspirerades av de kreativa bilder som prydde de amerikanska och brittiska stridsflygplanen – F10 måste också smycka ut sina plan.
– De var ute och flög sent på kvällarna och tidigt på morgonen innan det ljusnade riktigt. Då blev det spöket, sa Gösta Andersson till Nu.se
Texten “The Show Must Go On” målades på några av de sista Viggenplanen i samband med att de skulle tas ur aktiv tjänst i det svenska flygvapnet. Detta blev en symbolisk gest för att hedra flygplanets långa och framgångsrika historia, trots att Viggen skulle ersättas av JAS 39 Gripen. Budskapet var en hyllning till Viggens betydelse för flygvapnet när Viggen-epoken gick mot sitt slut. Spöket har idag fått evigt liv via Koenigseggs hyperbilar.
Idag är Viggenplanet upprustat och glänser så som det gjorde under sina glansdagar. Tiden i luften är länge förbi, nu har den i stället ett nytt liv på marken på museet i Skåne. Museet har varit stängt i vinter, men den första april öppnar det igen.
– Det ringer ofta folk och frågar när vi tänker öppna igen, säger Gösta till Carup.
Nytt för i år är att besökare kommer kunna ta del av en motor från en SK 60. Dessutom kommer det att finnas en butik vid museet som säljer modellflygplan. Gösta Andersson hävdar dessutom att det kan dyka upp flera häftiga tillskott senare i år.
– Vi har mycket på ingång, men jag vågar inte svara på det just nu, avslutar Gösta.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.