Han ska köra 100 000 mil med samma batteri

Hansjörg von Gemmingen har lyckats nå 230 000 mil med sin Tesla. Hans fjärde batteri visar nu på rekordlåg nedbrytning. Tysken har kört 52 000 mil med det nuvarande batteriet. Nu siktar han på att bli först i världen att nå 100 000 mil med samma batteri.

Ingen annan har kört längre i en elbil än tysken Hansjörg von Gemmingen. Han har gjort det till sin livsuppgift att köra långt för att visa hur slitstark hans Tesla Model S från 2013 är och har i dag kört över 230 000 mil med elbilen. Vissa dagar spenderas till stor del på autobahn. Målet är att slå världsrekord i alla kategorier och peta en Volvo P1800 som körts 515 000 mil från Guinness Rekordbok. Tack vare att han tjänat en förmögenhet på Teslaaktier kan han ägna sig åt att köra elbil istället för att jobba.

Under 2023 fick bilen sitt fjärde batteri hos den kroatiska bilverkstaden EV Clinic. Sedan dess har tysken kört ytterligare 52 000 mil och bestämde sig nyligen för att undersöka hur batterihälsan var. När mekanikerna från EV Clinic sedan fick se resultatet chockades de minst sagt. 

Hansjörg von Gemmingens nuvarande batteri hade enbart tappat 11 procent av sin kapacitet efter att ha gått 52 000 mil. Tesla-batteriet hade en kapacitet på 87 kWh som nytt och hade nu en kapacitet på 77 kWh kvar. En stor orsak till hur batteriet har en sådan liten nedbrytning kan ha att göra med tyskens olika rutiner.
– Tesla har en bra konditionering för batteriet. Det är väldigt viktigt att batterierna inte blir för varma, och det är också viktigt att du inte åker med ett kallt batteri till en supercharger, för det är väldigt dåligt för batteriet, säger Hansjörg.

Tysken vill nu lyckas ta sig 80 000 mil med batteriet, men han har dessutom större planer än så. Hansjörg von Gemmingens stora mål är att lyckas nå 100 000 mil med batteriet, och med tanke på dess nuvarande nedbrytning känns det inte helt omöjligt.
LÄS MER: