Monster-Mercedes med Formel 1-motor säljs på Blocket. En fabriksny Mercedes AMG One för 50 miljoner får många att haja till.
– Att köpa bilar har visat sig vara en bättre investering än börsen, säger Daniel de Spinola på Daytona Automobile.
Nyligen anlände en världssensation till i Västmanland och Västerås. Det är en Mercedes Benz AMG One. En bil byggd för vanliga vägar med en Formel 1-motor under huven. Just nu säljs den på Blocket för 50 miljoner kronor.
– Det är den enda gatubilen med en Formel 1-motor. Det är den andra som finns i Sverige, det kommer att byggas 275 stycken och det blir en tredje i Sverige, men sedan är det stopp.
Nu kan vanliga människor få uppleva Formula 1-teknik. Mercedes har byggt ett monster som är godkänd för vanlig trafik. Men prislappen är enorm och det är bara en liten exklusiv kundkrets som ens kan drömma om att få köpa ett exemplar.
– Vi har redan dialog med intresserade kunder. Det är allt från de som tycker om att köra bilar, men också personer som köper för investering.


Det är inte bara bilfantaster som är intresserade. På senare tid har en ny kundkrets börjat intressera sig för superbilar. Finanshajar sneglar nyfiket mot bilmarknaden. Där finns stora möjligheter att göra klipp som ger bra avkastning i framtiden.
– Att köpa bilar har visat sig vara en bättre investering än börsen. Det är dessutom en investering som man kan ta på och inte bara är siffror på en dataskärm, säger Daniel de Spinola.
Då har man verkligen chansen att köpa något unikt nu. Den här Mercedesen är unik eftersom den har en Formel 1-motor från säsongen 2015/16 som Mercedes ingenjörer lyckas anpassa till gatubruk. Det är bara att trycka på startknappen och ge sig ut på de svenska vägarna när snön smält bort. Tillsammans med elmotorn har hyperbilen 1063 hästkrafter. AMG One är dessutom något alldeles extra att vila ögonen på.




Förutom den nya ägaren ska ingen få köra den här bilen. Inte ens Daniel de Spinola har några planer på att ta en tur genom ett vinterglittrande Västerås.
– Nej, jag har bara backat av den från transportbilen och sedan kört in i lokalen i fem kilometer med ettans växel. Vi kommer inte att köra den heller, köparen ska få den helt rå och okörd, det är hela tanken.
Med en begränsad produktion kommer de här bilarna att stiga i värde. Den som har råd att lägga upp 50 miljoner kronor kan räkna med bra avkastning i framtiden.
– Det finns som sagt redan en i Sverige, detta är den andra. Men det kommer också att levereras en tredje. Sedan blir det inga fler här. Det är som sagt en mycket begränsad upplaga och man kommer bara att tillverka 275 stycken.
Det finns gott och flådiga bilhallar i världen. Många undrar då hur en aktör i Västerås kan lyckas ta hem ett sådant unikt exemplar.
– Det är nog bra relationer tror jag, säger Daniel de Spinola och skrattar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.