Smäll för Geely: Putins straffavgift på kinesiska bilar

Ryssland har i tysthet infört höga straffavgifter på kinesiska bilar. Avgiften är högre än EU:s strafftullar. Putins nya åtgärd är ett hårt slag för tillverkare som Geely Auto och Chery som slog rekord i Ryssland förra året. 

När Ryssland inledde sin invasion av Ukraina drog sig europeiska biltillverkare ut från landet och stängde sina ryska bilfabriker. Istället har flera kinesiska tillverkare som Haval, Geely Auto och Chery blivit stora vinnare. Förra året ökade bilförsäljningen i Ryssland med 56 procent. Geely Auto som delar huvudägare med Volvo Cars slog rekord och ökade med 59 procent. Geely sålde 157 000 bilar i Ryssland under förra året. 

Men nu väntar tuffare tider. Ryssland har i tysthet infört tullar och avgifter på kinesiska produkter, däribland bilar, uppger Newsweek. Putin sägs vara stressad över det stora beroendet av Kina och vill att de kinesiska tillverkarna ska flytta sina fabriker till Ryssland.
– Smekmånaden för kinesiska bilmärken i Ryssland är över, skriver analysfirman Rhodium Group.

Vladimir Putin chockhöjer avgifter på importerade bilar. Nu hoppas han att kinesiska tillverkare ska flytta fabrikerna till Ryssland.

Avgifter på importerade bilar i Ryssland

MotorstorlekAvgift fram till oktober 2024Avgift från oktober 2024Avgift från januari 2025
1-2 l$3,308$6,011$7,211
2-3 l$9,133$16,897$20,270
3-3.5 l$10,486$19,401$23,280
Källa: Rhodium Group

Därför har det införts en skrotskatt på importerade bilar som höjdes med 70-85 procent i oktober. Avgifterna ska ökas med 10-20 % årligen fram till 2030. För en småbil ligger avgiften på 7200 dollar, medan en större bil får över 20 000 dollar i straffavgift. 

Precis som i Europa är Ryssland oroliga att bli en dumpningsplats för billiga kinesiska produkter som är svåra att konkurrera med prismässigt. 
– Även om Ryssland vill ha kinesiska fordon, insisterar man nu på att biltillverkarna ska tillverka dem i Ryssland. Åtgärden visar hur till och med Kinas nära geopolitiska allierade är emot att bli en dumpningsplats för kinesisk överkapacitet, skriver Gregor Sebastian, senioranalytiker vid Rhodium Group i en rapport.

Ryssland hoppas nu att de kinesiska tillverkarna ska flytta sina bilfabriker till Ryssland. Men de verkar tveksamma till att dela med sig av sitt tekniska kunnande till Ryssland. Hittills är Great Wall Motors den enda tillverkaren med fabriker i Ryssland. Statsägda JAC levererar motorer och delar till ryska tillverkaren Sollers. Geely tillverkar bilar i Belarus genom ett samarbete med den belarusiska regeringen.
LÄS MER: