Fler togs för ha legat och slickat andra bilister i ändan i trafiken 2024. Så här gör polisen för att avslöja trafikens marodörer.
– Det är väldigt vanligt att trafikolyckor sker på grund av att förare håller för kort avstånd, säger trafikpolisen David Askeröd.
Förra året åkte 3700 svenskar fast för att ha hållit för kort avstånd till framförvarande bil. Polisen poängterar att detta är en av trafikens stora faror. För att avslöja rövslickarna har man olika metoder.
– Det går ofta att se att det är alldeles för kort utan hjälpmedel. Vi använder oss även av kamerautrustning för att mäta avståndet mellan fordonen, säger trafikpolisen David Askeröd.
Många bilister har ingen aning om vilken fara de utsätter sig själva och omgivningen för. När de hamnar för nära framförvarande är risken för olyckor stor.
– Jag skulle vilja påstå att det troligen är den vanligaste orsaken till att trafikolyckor sker. Ibland blir det väldigt allvarliga olyckor med personskador som de drabbade får dras med i många år framåt, säger David Askeröd.
Hastigheten har stor betydelse för olyckans omfattning. Men även i låga hastigheter kan en kollision på grund av för kort avstånd få förödande konsekvenser.
– Det händer tyvärr även att vi har dödsolyckor som uppstått på grund av korta avstånd. Många förare tycker att de har ett bra avstånd i trafiken men när det väl uppstår en situation så händer det ofta att avståndet inte varit tillräckligt ändå, säger David Askeröd.
Många bilförare tänker på treskundersregeln, det är något polisen rekommender att vi ska hålla när väglaget är bra.
– Vi lär oss när vi tar körkort att vi ska hålla ett avstånd på minst tre sekunder. Detta är för att vi skall kunna reagera och därefter agera och hinna att stanna utan att det finns risk för att man kör på fordonet framför, säger David Askeröd.
Men på vintern förändras förutsättningarna. När det är halt och snöigt måste du som bilförare tänka om.
– Tresekundersregeln gäller när vi har en bar väg med bra friktion. Nu när det är vinter behöver vi göra ytterligare en bedömning om avståndet behöver ökas ytterligare eftersom det ofta kan vara halt, säger David Askeröd.
Polisen kontrollerar ofta avståndet mellan bilarna. Det finns två olika sätt att avslöja plåstren i trafiken.
– Det går ofta att se att det är alldeles för kort utan hjälpmedel. Vi använder oss även av kamerautrustning för att mäta avståndet mellan fordonen. Om avståndet är farligt nära så riskerar man att rapporteras för ”ej anpassat avstånd till framförvarande fordon”, säger trafikpolisen.
Den som kör in i någon bakifrån har svårt att komma undan ansvarsfrågan.
– Har man kolliderat och kört in i någon så har man i princip alltid haft ett för kort och riskerar då att få böter för detta. I lagtexten står det att man skall anpassa avståndet så att det inte finns risk för påkörning. Det innebär att även om du kan undvika en kollision genom att köra ned i diket eller liknande så har du även då haft ett för kort avstånd. Böteslappen för att inte anpassa avstånd till framförvarande fordon är 2000kr, säger avslutar David Askeröd.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.