Varannann svensk tycker p-platsen blivit för trång. En ny studie avslöjar varför det har blivit så vanligt med dörruppslag och skador på parkeringsplatser. Sju av tio svenska bilägare har drabbats, och de flesta skyldiga smiter.
Dagarna före julafton är de värsta dagarna på hela året för bilskador. En ny undersökning från försäkringsbolaget Gjensidige visar att varannan svensk tycker det blivit svårt att komma in och ur bilen. Orsaken är att våra bilar vuxit ur parkeringsrutorna. En studie från ett brittiskt försäkringsbolag avslöjar att dagens bilar vuxit så mycket på bredden att de har svårt att få plats i parkeringsrutor.
De flesta tillfrågade i undersökningen, svarade att de upplevt svårigheter med att ta sig in och ut ur bilen på grund av för lite utrymme. SUV-trenden och tillverkarnas val att prioritera komfort har gjort att förare fått allt större problem med parkeringsskador. Sju av tio bilägare fått parkeringsskador visar en studie, bara vid 17 procent av fallen ger sig den skyldige till känna.
Sveriges mest sålda bilmodell, Tesla Model Y, är 192 cm bred. På en p-plats som är 250 cm bred lämnar det 29 cm kvar på vardera sida av bilen. När två medelstora nya bilar parkerar intill varandra, lämnar de endast några decimeters utrymme för att öppna dörren. Undersökningen av 2000 vuxna, visade även att en femtedel av förarna säger sig ha tagit sig in via bagageutrymmet på grund av att det funnits för lite utrymme vid bilens sidor, rapporterar brittiska Daily Mail.
Enligt Churchill Insurance i Storbritannien är den genomsnittliga familjebilen nu är cirka 180 centimeter bred. Sveriges mest sålda bilmodell Tesla Model Y är 192 centimeter bred exklusive backspeglar. En av de bredaste bilarna är BMW iX som är 197 centimeter Det ger ett dåligt utrymme på en normal parkeringsplats som är 240 centimeter bred, i Sverige är standard 250.
Den som råkat orsaka en parkeringsskada på en bil är skyldig att på något vis kontakta ägaren till den drabbade bilen, exempelvis genom att lämna en lapp med kontaktuppgifter under vindrutetorkaren. Men hela 50 procent av svenskarna uppger i undersökningen att de inte tror att det är vanligt att den som orsakat skadan lämnar en lapp. Endast 15 procent tror att det hör till vanligheterna.
– En del kanske tycker att det är pinsamt att ge sig till känna eller blir oroliga för följderna. Då är det viktigt att tänka om, för om du har råkat skada en annan bil är det absolut bästa du kan göra att se till att den drabbade bilägaren kan nå dig. Annars kan det vara så att du gör dig skyldig till smitning, säger Markus Ljungblad på Gjensidige.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter