Bilmärket Saab kan inte återuppstå. Försvarskoncernen äger varumärket och vägrar släppa det på licens.
– Det är inte aktuellt att någon annan aktör skulle få använda varumärket för bilar, säger Mattias Rådström, presschef på Saab AB till Carup.
Saab är världens mest saknade bilmärke. Det visade en undersökning som företaget Hippo Leasing gjorde. Den gick ut på att de undersökte vilket dött bilmärke som det söktes mest efter på internet.
Där vann Saab, tätt följd av Oldsmobile och Pontiac. På dagen 13 år efter konkursen är det många som drömmer om att Saab ska återuppstå.
Men det sätter försvarskoncernen stopp för. Saabs logga och namn ägs av Saab AB och där finns inga planer på att leasa ut varumärket för biltillverkning. Idag är det bara tillverkning av vapensystem och flygplan som är aktuellt. Trots att bilmärket fortfarande är värt miljarder.
– Saab äger fullt ut Saab-varumärket och därför är det inte aktuellt att någon annan aktör skulle kunna få använda varumärket för bilar, säger Mattias Rådström, presschef på Saab AB.
Husqvarna Group sålde varumärket för sina motorcyklar på licens till österrikiska KTM för elva år sedan. Men när KTM tidigare denna vinter tvingades till konkurs finns det det kastar en skugga över Husqvarnas produkter som idag sitter på allt från motorsågar till snöslungar.
Genom att behålla varumärket riskerar inte Saab att hamna i liknande bekymmer. Men samtidigt kommer det heller aldrig att byggas nya Saabar.
– Saab har heller inga planer på att återigen börja utveckla eller producera bilar eller att licensiera ut varumärket åt andra, säger Mattias Rådström.
Konkursen den 19 december 2011 kom som en chock för många Saabälskare. Bilmärket hade sin speciella karaktär. Men förlorade de sista två decennierna mycket av sin särart och till slut gick det inte att överleva i den tuffa globala konkurrensen.
Medan Saabälskarna lever kvar i en tid som flytt, har koncernen gått vidare med kulor och krut. I dag är Saab en kraftigt växande försvarskoncern med ett utmärkt världsrenommé.
– Saab har idag ett starkt globalt varumärke som ledande tillverkare av produkter och lösningar inom försvars- och säkerhetsområdet. Det är vårt fokus idag och har varit sedan vi avyttrade personbilsdivisionen, säger Mattias Rådström.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.