Batterierna hos 25 000 elbilar har undersökts. Upptäckten krossar fördomarna om elbilar.
– Även i bilar med högre miltal uppmäter vi en hälsonivå på över 90 procent i de flesta fall, säger Christoph Nolte, chef för Dekra.
Att elbilar tappar en del av sin batterikapacitet är något vi vet. Men en fråga många ställer sig är vad som faktiskt händer med elbilsbatteriet när elbilen åldras. Tyska Dekra har detaljgranskat 25 000 batteritester och avslöjar nu sina resultat.
Enligt Dekra har de allra flesta av batterierna kvar mestadels av sin kapacitet trots högre körsträckor. Testföretaget väljer att lyfta fram sex Jaguar I-PACE- elbilar som använts som taxibilar i München sedan 2018. De hade alla körts mellan 18 000 och 26 000 mil och hade alla kvar 95-97 procent av sin ursprungliga kapacitet.
– Våra erfarenheter av elbilarna har varit extremt positiva, säger Gregor Beiner, vd för taxibolaget som körde elbilarna.
Dekra väljer att inte avslöja vilka bilmodeller som ligger sämst och bäst till, men de menar att batteriet i en elbil kan åldras väldigt annorlunda beroende på körstil, klimat och laddning. Men det ska samtidigt sägas att de sex Jaguar I-Pace-elbilarna alla hade i snitt laddats till 100 procent minst en gång per dag.
– Batterierna är väldigt, väldigt långvariga, säger Gregor Beiner.
Tidigare har en undersökning gjord av tyska P3 Group visat att kapaciteten på elbilsbatteriet ofta sjunker från 100 procent till 95 procent redan de första 3000 milen. Efter det går det betydligt långsammare och vid 10 000 mil hade de flesta elbilarnas batterier en snittkapacitet på 90 procent kvar. Efter det fortsätter kapacitetsminskningen att gå i ett väldigt långsamt tempo. Även mellan 20 000 och 30 000 mil håller batteriets kapacitet på ungefär samma nivå som tidigare.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.