13 år efter undergången: Saab-andan bara växer

I dag är det 13 år sedan Saab gick i konkurs. Men Saab-andan vägrar att dö – den är starkare än någonsin.
– Jag ser snarare att intresset har ökat med åren, säger Peter Bäckström, intendent på Saabmuseet i Trollhättan.

Måndagen 19 december i Trollhättan började precis som vanligt. Arbetarna strömmade till  Saabfabriken, julen och ledigheten låg framför dem och livet kändes bra. Alla visste att företaget hade problem. Men få visste att den högsta ledningen samtidigt kämpade med näbbar och klor mot tiden för att rädda företaget undan undergången.
– Visst kände man att det inte var bra, men man hoppades såklart att allt skulle lösa sig, hoppet är det sista som överger en människa, säger Annalena Levin.

Hon arbetade som projektledare. Den här dagen skulle de ut ett stort gäng kollegor och ha julfest på kvällen. Stämningen var på topp och man förberedde sig för en trevlig kväll. Men då kom chockbeskedet.
Konkursansökan lämnades in till Vänersborgs tingsrätt klockan 09.15. Strax senare meddelade vd Victor Muller all personal att företaget var utom räddning. Man skulle ansöka om konkurs och snart flockades journalisterna utanför Saabs klassiska fabrik i Trollhättan.
– Det blev gravöl istället, alla var ledsna även om man visste att något var på gång, säger Annalena Levin.

Peter Bäckström, intendent på Saabmusset.
Annalena Levin.

Även om det gått 13 år sedan den svarta måndagen, har såren inte riktigt läkt. Men samtidigt är de fina minnena något som alla anställda tog med sig vidare genom livet.
– Vi hade en speciell Saabanda, man tog hand om varandra och brydde sig om företaget. När ekonomin började bli riktigt svår var det många som erbjöd sig att ta med toalettpapper och att vi kunde städa själva, säger Annalena Levin.

Saabs sista anställda jobbar i dag på bilmuseet i Trollhättan. Peter Bäckström firade 40 år i företaget i år.
– Jag började på Saab 1984 och då var företaget väldigt innovativt. Vi var tidiga med saker och ting, som till exempel turbon i vanliga personbilar. Saab var förarnas bil. Men när GM kom in tog vi en mer konservativ väg, säger Peter Bäckström.

Ursaaben. Foto: Saab Car museum
Produktion i Trollhättan av Saab 900. Bildenär från 1997. Foto: Saab Car Museum

Under de sista åren tappade Saab helt sin själ. Verksamheten fladdrade iväg och istället för att bygga bilar för sin trogna kundkrets, skapade man science-fiction-fordon för bilmässornas röda mattor.
– På slutet byggde vi galna konceptbilar som ingen kunde köpa, istället för att bygga bilar som gick att sälja, säger Peter Bäckström.

Det spelade ingen roll vad de anställda sa. Medan utländska chefer och investerare skissade på galna idéer, fanns massor med folk i Trollhättan som visste hur man kunde bygga bilar som folk ville ha.
– Jag kom ihåg hur ivriga vi var med ny ingenjörskunskap. Saab var så snabba och duktiga. Men förståelsen fanns inte hos de som hade pengar, om vi kunnat övertyga dem ordentligt så hade det kanske kunnat gå på något annat sätt, säger Annalena Levin

Saabs sista bil som byggdes i deras egen anda var 9000-modellen, det menar experten som ser var i historien det började gå åt fel håll.
– Det blev bilar som inte stack ut lika mycket. Med Saab 9000 skrev vi historia med en unik teknik. Men sedan kom 9-5, det var en väldigt fin bil, genomarbetad, men den var inte unik, utan en konservativ sedan, säger Peter Bäckström.

Saab hade tidigare haft något unikt som lockade en speciell krets.
– Vi lämnade combicoupén som hade varit en framgång och missade hela tåget med SUV. Jag skulle aldrig själv köra en SUV, men det säljer tydligen, folk är beredda att betala mer för att köpa en bil som är stor, säger Peter Bäckström.

19 december är en speciell dag för alla med koppling till Saab. Foto: Saab Car Museum.

Samarbetet med General Motors har ofta pekats ut som en av de viktiga anledningarna bakom Saabs undergång.
– Saab och GM hade kunnat gå bra. Vi hjälpte varandra med saker och på Saab hade vi en tidig elbil som kunnat bli riktigt intressant om GM vågat investera i den, säger Annalena Levin.

Saabexperten och museiintendenten Peter Bäckström får frågan om vilka som är Saabs höjdpunkter genom historien. En av de stora utropstecknen är Saab 9000, som också fyller 40 i år.
– Rallyframgångarna med Saab 96 och Erik “Carlsson på taket” Carlsson och Stig Blomqvist var något som satte Saab på kartan. Sedan blev 900-modellen en stor framgång. Men jag skulle också vilja lyfta fram 9000, samarbetet med italienarna skapade en mycket speciell bil, men det är svårt att fira jubileumet på en bil som vägrar att bli gammal, säger Peter Bäckström.

Saab 9000 Turbo.

Vid konkursen riskerade Saabmuseet värdefulla bilsamling att försvinna. Bland annat den sista Saab 96 som tillverkades på Saabs finska fabrik i Nystad. Den hade körts till museet av Erik Carlsson själv. Men då dök det upp räddare i nöden som såg till att de fick stanna i Trollhättan, där de hör hemma.  Donationer från Saab AB, Trollhättans Stad och familjen Wallenberg räddade museet.
– Det kom privata donationer från olika håll som hjälpte oss att behålla allt. Jag har jobbat här sedan 1995 och ser att intresset fortsätter att vara stort från våra besökare, säger Peter Bäckström.

Nyligen kom beskedet att Saabs efterföljare Nevs också går i graven. De sista 20 anställda varslades om uppsägning.
– Jag tror att ambitionerna var de rätta. Kina satsade på elbilar av miljöskäl och det är deras finanser som hållit igång verksamheten och sysselsatt 1000 personer i många år. Men man har inte fått ut så många bilar från fabriken. De har byggt Emily, den är välgjord och fin, men dyr, säger Peter Bäckström.
LÄS MER: