En ny rapport slår larm om att det saknas 1000-tals laddstolpar runt om i Sverige.
Mest akut är det i Stockholm och Uppsala – i Stockholm behövs 4000 nya laddstolpar direkt.
– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Antalet elbilar och laddhybrider växer snabbt i Sverige. Och nästa år höjer regeringen skatten ytterligare på nya bensin- och dieselbilar samtidigt som bidragen till elbilar höjs. Tanken är att 10 000-tals nya bilköpare ska välja elbil. Men nu kommer en ny larmrapport som visar att infrastrukturen inte finns på plats – och att utbyggnaden inte alls hänger med i ökningen. Det innebär att de som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma helt lämnas utanför elektrifieringen.
Det är M Sveriges som granskat statistik från branschorganisationen PowerCircle och funnit att 1000-tals nya stolpar krävs bara för att täcka dagens behov. Mest akut är bristen i Stockholm och Uppsala län. Dessutom har antalet län som inte har tillräckligt med laddstolpar ökat med 200 procent. Det finns över 150 000 laddbara bilar i Sverige och 11 000 stycken publika laddstolpar.
– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Bristen på laddstolpar kommer att få negativa konsekvenser för miljön – som att tvingas köra laddhybriden på bensin.
– I de flesta län krävs en ordentlig ambitionshöjning. Skillnaderna är orimligt stora och ger oss konsumenter väldigt olika förutsättningar att kunna leva med en laddbar bil.
En granskning av statistiken över laddstolpar och laddbara bilar, från branschorganisationen PowerCircle, visar att problemen är stora i vissa län.I Stockholm skulle det behövas mer än 4 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov.
Skåne län står för en av de värsta försämringarna. Förra året var antalet laddstolpar på en bra nivå, men i år har de inte ökat i takt med de laddbara bilar som har tillkommit.
Som jämförelse klarar sig Västra Götaland bra. Här har antalet laddbara bilar ökat mer än i Stockholm och Skåne län. Trots det är antalet laddstolpar tillräckligt.
– Södermanland och Kronobergs län får också en rejäl bakläxa. De laddbara bilarna har på ett år blivit 60–70 procent fler, men man har bara byggt några enstaka nya laddstolpar. Det ger bottenplaceringar i jämförelsen, säger Caroline Drabe.
Här är antalet publika laddstolpar för lågt:
• Uppsala län
• Stockholms län
• Skåne län
• Örebro län
• Jönköpings län
• Kronobergs län
• Hallands län
• Västmanlands län
• Västra Götalands län
• Södermanlands län
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur de olika länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter