Superbilligt svavelbatteri hopp för biljätte i kris

Krisande biljätten Stellantis går ihop med batteriföretag för att tillsammans utveckla ett superbilligt litium-svavelbatteri. Om battriet håller vad det lovar kan det bli en räddning för den krisande . 

Stellantiskoncernen med sina 14 bilmärken har haft det extremt tufft ekonomiskt den senaste tiden. Nyligen sparkades även biljättens vd Carlos Tavares trots att han en dryg månad tidigare fått klartecken att leda Stellantis i ytterligare ett år. Men nu har ett nytt samarbete avslöjats som kanske kan bli en livlina för den krisande biljätten.

Stellantis har gått in i ett samarbete med det amerikanska batteriföretaget Zeta Energy för att tillsammans utveckla billiga litium-svavelbatterier. Batteritypen uppfyller mycket på önskelistan för framtida elbilsbatterier. Det erbjuder en längre räckvidd, lägre kostnad och har större energiinnehåll än litiumjonbatterier. Dessutom ska det fungera bra vid lägre temperaturer.

Stellantis sparkade nyligen sin vd Carlos Tavares. Här med en Maserati som är ett av koncernens sorgebarn.
Foto: Zeta Energy

Men litium-svavelbatterier har ett problem som länge varit svårlöst. Batteritypen lider av energiförluster och kort livslängd. Detta hävdar dock Zeta Energy att de har lyckats hitta en lösning på. Företaget har tagit fram en teknik där de använder beläggningar som ska se till att batterierna lever längre. 

Ett litium-svavelbatteri väger ungefär 30-50 procent mindre än dagens litiumjonbatterier och kan lagra betydligt mer energi. Företagen hävdar dessutom att deras framtida batterier kommer att förbättra snabbladdningshastigheterna med 50 procent jämfört med traditionella litiumjonbatterier. 

Priset på dessa litium-svavelbatterier ska dessutom vara betydligt lägre än vad ett litiumjonbatteri kostar. Detta beror främst på att Zeta Energys batterier är byggda av billiga, miljövänliga material. Företagen har tillsammans sagt att de planerar att litium-svavelbatteriet ska gå att använda år 2030, skriver News Atlas.
LÄS MER: