Jeremy Clarkson ger Ferraris nya hybrid en känga. Han anklagar italienarna för att flirta med en känd svensk klimataktivist.
– Att be Ferrari tillverka en bil som passar Greta Thunberg är som om världens bästa kock ska laga mat på bara kålrot och hundmat, skriver Jeremy Clarkson i Sunday Times.
Den gamla Top Gear-profilen verkar vara på benen efter sin hjärtoperation. Han måste visserligen fortfarande hålla sig till vegetarisk kost och får dricka mineralvatten istället för öl och vin, men han är i alla fall tacksam för att leva.
Nu har han testat Ferraris nya hybrid 296 GT i Sunday Times. Den har en klassisk V6-motor som får hjälp av en elektrisk och sitter på 819 hästkrafter. Men Jeremy Clarkson är misstänksam. Han tror att den legendariska italienska biltillverkaren har byggt något som ska passa för Greta Thunberg och EU:s lagstiftare.
Det här med att stoppa elmotorer i sportbilar tilltalar Jeremy Clarkson lika mycket som kålrotssoppa till söndagsmiddag. Men han försöker ändå ge bilen en chans. Även om det inte är lätt, förstår han inte hur man startar den.
– Om du köper en sådan här bil, avsätt en vecka för att lära dig hur allt fungerar och tänk på att eftersom de sitter på ratten, finns de inte kvar på samma ställe som förra gången du trycker på dem, skriver han.
Problemen fortsätter när han börjar köra. Reglage och funktioner är inte alls som det brukar och Jeremy Clarkson förstår sig inte på den här bilen.
Han tar den till sin pub en kväll för att se The Corrs uppträda. Men eftersom han måste hålla sig nykter blir det en snabbvisit. Men när han ska hem igen, då startar inte Ferrarin som får stå kvar på parkeringen och dessutom blir påbackad av hans kompis.
Ändå lyckas han faktiskt att ta en trevlig tur på landsbygden kring Cotswold. Det är en klassisk engelsk decemberdag med vattensjuka åkrar och en blygrå dimma som hänger likt ett otvättat gammalt draperi på låg höjd.
Kanske är det som gör honom så negativ. Jeremy Clarkson måste ge Ferrari lite beröm, den är ganska trevlig att köra, bara man lär sig hur det fungerar. Mittmotorn fungerar också fint, men han hävdar bestämt att den Porsche 911 som han körde nyligen var både trevligare och snyggare.
Det är inte bara elmotorn som retar det gamla brittiska stöten, även designen uppfattar han som klumpig.
– Jag har en känsla av att det här var det bästa som Ferrari kunde gör under omständigheterna, avslutar han sitt test med en känga åt alla som han retar sig på.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.