Så ska kinesiska bilmärken runda strafftullar

Så här vill Kinas biltillverkare runda de nya europeiska strafftullarna. Helt nya hybridmodeller smiter undan tullarna. 

I november införde EU strafftullar på upp till 45,3 procent på elbilar som tillverkas i Kina. Volvos och Polestars bilar som görs i Kina drabbades av strafftull på 18,8 procent ovanpå den tidigare tullen på 10 procent. Nu kommer uppgifter om att kinesiska tillverkar förbereder en ny offensiv för att runda tullarna. 

Förutom att flytta tillverkning till Europa förbereder tillverkarna en stor satsning på laddhybrider, enligt Reuters. Laddhybrider omfattas än så länge inte av strafftullarna och väntas öka med 20 procent nästa år enligt en analytiker. 

– Ökningen drivs av att kinesiska tillverkare går över till laddhybrider som ett sätt att kringgå de nya EU-tullarna på elbilar som importeras från Kina, säger Murtuza Ali, analytiker på Counterpoint Research till Reuters. 

Laddhybrider har fått en renässans under 2024 och ökade med 19 procent i Sverige i november. Kina har redan tredubblat sin export av hybrider under tredje kvartalet. 
LÄS MER: