Styr 14 bilmärken – biljättens vd sparkad inatt

416 miljoner i årslön, fritt fall i försäljning och fulla billager. Det blev en omöjlig ekvation för Carlos Tavares, 66. Inatt sparkades han som vd för biljätten Stellantis med 14 bilmärken. 

Biljätten Stellantis försäljning har fallit som en sten, italienska fabriker har stått still och återförsäljarna rasat med frän kritik. Vd:n för biltillverkaren Stellantis som står bakom Citroën, Fiat, Peugoet, Opel, Chrysler, Jeep och Ram och många andra märken, sparkade sin vd gå inatt.

Carlos Tavares, 66, skulle ha slutat om ett drygt år. Men Stellantis kunde inte vänta så länge. Han hade 416 miljoner kronor i årslön. Till en början var Tavares hyllad för sin kostnadsjakt, men det sista året har krisen blivit alltmer akut i Stellantis. Försäljningen har fallit brant för så gott som alla 14 bilmärken koncernen. 

Stellantis är en hopslagning av 14 bilmärken.

Stellantis meddelar att det  funnits olika åsikter mellan Tavares och företagets styrelse. Meningsskiljaktigheterna  “resulterade i att styrelsen och VD:n kom till dagens beslut”, enligt ett uttalande från Henri de Castries, Stellantis seniora oberoende styrelseledamot. 

Stellantis letar nu efter en ny vd efter Tavares. Under tiden leds bolaget av italienaren John Elkann som redan är styrelseordförande. Elkann kommer från en familj som ägde stora delar av Fiat. Stellantis har vinstvarnat två gånger i år, men bekräftar inatt att de ska klara en vinst på 5,5 procent för 2024.

– Vårt tack går till Carlos för hans år av hängivna service och den roll han har spelat i skapandet av Stellantis, utöver de tidigare vändningarna av PSA och Opel, vilket satte oss på vägen mot att bli en global ledare i vår bransch, säger John Elkann i ett uttalande. 

De kommande månaderna tros bli tuffa för Stellantis som brottas med brant fallande försäljningssiffror. I USA finns ett stort lager med osålda bilar. Under senaste kvartalet sjönk leveranserna av nya bilar med 36 procent i USA. I Europa är Fiat i fritt fall, och även Citroën och Peugeot har det tufft. Innan sin avgång hotade Tavares att lägga ner klassiska sportvagnstillverkaren Maserati. 
LÄS MER: